Stor och smidig

Efter över fem års väntan har Triumph lanserat sin nya megacruiser Thunderbird som ska fylla ut ett tomrum som funnits i deras modellprogram. Med sin 1600-kubikcentimeter stora parallelltwin är Thunderbird fortfarande en maffig pjäs, men inte alls lika extrem som sitt större syskon Rocket III. Här kan du läsa den första provkörningen av motorcykeln.

Den internationella provkörningen av den för många efterlängtade modellen ägde rum i Barcelona under slutet av förra veckan, och efter en tur genom staden under morgonrusningen var vi snart ute och svängde på de urläckra bergsvägarna kring Montserrat. Hit hade Triumph rekommenderat oss att åka just för att de så gärna vill visa att Thunderbird inte bangar för lite skoj på välkurvade vägar. Och här finns kurvor av alla dess slag i överflöd. Som bonus bjöds jag på en utsikt som är magnifik.

fb_B_15

Thunderbird är visserligen en stor motorcykel men faktum är att jag anser att Triumph har lyckats bra med att få till en look som fungerar bra och bidrar till att Thunderbird inte ser värst klumpig ut. Och skulle du vilja skapa en unik Thunderbird så erbjuder Triumph en packe med tillbehör redan från start.

fb__C8_9846

Under provkörningen får vi möjlighet att provköra Thunderbird med och utan låsningsfria bromsar (ABS). Dessutom har de kittat ett antal exemplar med öppnare avgassystem samtidigt som ett par har modifierats med så kallat Big-Bore-Kit som ökar slagvolymen till 1700 kubikcentimeter, vilket enligt Triumph lär öka effektuttaget från 85 till 97 hästkrafter med standardljuddämparna på plats. Vidare lär vridmomentet öka till 156 newtonmeter på topp.

fb_B_21

Förutom kortare stunder med "Big-bore-modellen" ägnar jag större delen av provkörningen åt standardmodellen, med och utan ABS. Tämligen snart har jag funnit mig bra tillrätta i den skålade sadeln. Tack vare den låga sadelhöjden lär den passa bra för personer som är betydligt kortare än mina 183 centimeter.

fb__C8_8415

För min del är förarergonomin bra. Styret är brett och avståndet fram dit från den komfortabla sadeln är helt okej. Jag sitter helt enkelt bra. Dock tycker jag det är synd att reglagen för koppling och frambroms inte har snabbjustering för personlig anpassning. Personer med lite mindre händer och kortare fingrar kan nog få en del problem med att nå fram till reglagen på ett betryggande vis. Och under dagen får jag detta bekräftat av en av mina utländska kollegor, som har lite mindre händer än jag.

fb_instrument

Instrumenteringen är på klassiskt glidarvis monterad i ovankant på den 22 liter stora bensintanken. Snyggt och passande, men inte vidare praktiskt. Hastighetsmätaren är centralt placerad och dess analoga visning hamnar i fokus. Därunder finns en varvtalsräknare som även den har analog visning. Det går inte att beskylla varvräknaren för att vara tydligt. Däremot ska Triumph ha plus för att den finns där överhuvudtaget. Vilket inte alltid är fallet på den här typen av motorcyklar.

En liten digital panel rymmer dubbla trippmätare och bränslemängdmätare. Vidare finns dubbla trippmätare och färddator som informerar om beräknad sträcka du beräknas komma på resterande bränslemängd (baserat på den aktuella bränsleförbrukningen).

fb_S_12

Motorn som kallas T-16 jobbar lugnt och städat. Bränsleinsprutningen jobbar till punkt och pricka utan ryck och andra konstigheter. Det märks att Triumph har lagt ner stor möda på finish och kvalitetskänsla även när det gäller mekaniskt ljudet från motorn. Här hörs inget rassel eller annat som många skulle kalla missljud utan ett härligt vinande ackompanjerat av ett dovt muller från de två ljuddämparna som mynnar ut på vardera sida om bakhjulet. För första gången sedan 1922 har Triumph valt remdrift, vilket bland annat bidrar till ett snyggt och rent utseende.

fb__C8_8767

Även växlingarna går mjukt och smidigt liksom den vajermanövrerade kopplingen. Under dagen körs det onekligen ganska friskt på vägarna, i ett tempo som jag misstänker är betydligt högre än vad det flesta som kör glidare brukar och har för avsikt att göra. Och inte en enda gång strular växellådan eller något annat för den delen. Inte för att jag hade förväntat mig det, men vid hårdpressning av en motorcykel är det inte ovanligt att man råkar stöta på något som inte riktigt lirar perfekt.

fb_S_06

Då jag lägger i den sjätte växeln, som är en så kallad överväxel, sjunker varvtalet dramatiskt och i en hastighet av cirka hundra kilometer i timmen anger varvräknaren ett motorvarv på strax över 2000 rpm. Under provkörningen känner jag av en begränsad form av vibrationer. Dessa finns där mer eller mindre hela tiden men är aldrig så pass kraftiga att de stör. Framförallt så är de inte av den typen som normalt brukar ge upphov till domnande händer.

fb__C8_8454

Chassit hos Thunderbird vill jag mena är dess absolut främsta styrka. Motorn utgör bärande enhet åt ramen, som håller övriga komponenter i ett järngrepp. Vid en första anblick ser Thunderbird stor och klumpig ut. Men väl i sadeln är den faktiskt riktigt smidig. Något jag bland annat gläds åt under eftermiddagens kökörning i Barcelonas hektiska rusningstrafik. Det enda som sätter stopp när det blir som tajtast är det breda styret...

fb_B_24

Fjädringskomponenterna sväljer vägens ojämnheter med bravur och bidrar till en god komfort. Dessutom är de en viktig faktor till att Thunderbird svänger så pass bra och känns fast och trygg även i rejält pressade lägen.

fb__C8_8739

Framgaffeln från Showa har kraftiga 47-millimeters innerben som erbjuder 120 millimeters fjädringsväg. Fjäderförspänningen hos stötdämparen går enkelt att justera efter eget tycke och smak i fem steg. Bra då man kör med passagerare eller med annan extra lösvikt.

fb_B_11

Även bromsarna erbjuder goda och väl avstämda resurser. Frambromsen är, liksom bakbromsen, effektiv men för att få tillgång till dess fulla kraft gäller det att man får ett ordentligt grepp om bromsreglaget. Om jag fick bestämma skulle bromsreglaget varit antingen justerbart eller vinklat aningen närmare styret. Som det är nu är det lite halvklurigt att få en riktigt bra fingertoppskänsla. Detta gäller även för kopplingsreglaget.

fb_XY9Z2242

ABS-funktionen är mycket bra och jobbar utan störande pulser eller andra otrevligheter då jag bromsar vårdlöst mycket. Bra där! Står du i valet och kvalet kan jag inte annat än rekommendera dig att beställa en Thunderbird med ABS-bromsar redan från början. För om du skulle ångra dig är det inte bara ett tillbehör som du enkelt skruvar dit själv hemma i garaget.

fb_S_01

Efter avslutad provkörning är jag mer än nöjd med vad Triumph Thunderbird har att erbjuda. Det är en glidare som har både pondus och en stil som är snygg i grunden. Samtidigt har den ett bra utgångsläge för dig som vill ha en motorcykel med ett unikt stuk, oavsett om det betyder en mer strippad version eller en som försetts med allehanda extra lull-lull.

 

fb__C8_9882

Körmässigt har den en hel del att erbjuda även för dig som vill kunna köra lite mer aktivt emellanåt. Det är onekligen inte en sportmotorcykel, däremot går den att pressa betydligt mer än vad jag är van vid att man normalt sett brukar kunna göra med en glidare. Och Thunderbird är en jäkel på att glida fram också. •

 

+ Smidig för att vara så pass stor. Låg sadelhöjd. Härlig motor. Bra växellåda. Stadigt och förtroendeingivande chassi som svänger villigt.

- Väl långt fram till broms- och kopplingsreglagen.

 

Johan Ahlberg provkör Thunderbird

(klicka på "HD" för att se högupplöst film)

{youtube}efeEZwXwZ6c{/youtube}

 

Triumph Thunderbird presenteras

{youtube}2i6o3721DZA{/youtube}

 

Fakta Triumph Thunderbird -2010
Motor Vätskekyld, DOHC, fyrtakt, parallelltwin
Borr x Slag 103.8 x 94.3 mm
Slagvolym 1597 cm³
Effekt 85 hk (63,2 kW)/4850 varv
Vridmoment 146,1 Nm/2750 varv
Kompression 9,7:1
Bränslesystem Elektronisk bränsleinsprutning
Transmission 6 växlar
Hjulbas 1615 mm
Sadelhöjd 700 mm
Fjädring fram 47 mm teleskopgaffel, 120 mm fjädringsväg
Fjädring bak Enkelstötdämpare, 95 mm fjädringsväg, justerbar fjäderförspänning i fem steg.
Broms fram Dubbla fyrkolvsok, 310 mm skivor, Brembo, (ABS=tillval)
Broms bak Enkolvsok, 265 mm skiva, Brembo, (ABS=tillval)
Däck/hjul fram 120/70-19, 3.50 x 19"
Däck/hjul bak 200/50-17, 6.00 x 17"
Tankvolym 22,0 L
Angiven torrvikt
308 kg
Färg Svart, Blå/vit, Silver/svart
Pris 154 900 kronor utan ABS, 162 900 kronor med ABS.
Importör Triumph Motorcycles