2010 års Brutale 990R ersätter den gamla 989. Just nu utgör denna 1000-kubikare MV Agustas instegsmodell och är lika väldesignad som sitt större syskon 1090 RR, men med lite billigare komponenter. Världslanseringen ägde nyligen rum på Misanobanan i Italien. Nu kan du läsa Sveriges första provkörning av läckerbiten här.

MV Agusta lanserade Brutale år 2001 och då med en 750 kubiks motor. Sedan dess har den grundläggande Brutalemodellen vuxit via en 910 och 989 till 2010 års 990 R (998 kubikcentimeter). Det större syskonet har fortfarande en 1078-kubiksmotor trots namnet 1090 RR. Tamburinidesignen tog världens motorcykelfrälsta med storm, och det är först inför 2010 som MV Agustas designavdelning har utfört en förhållandvis stor designförändring på Brutalemodellerna.

fb_2010_MV_Agusta_Brutale

Vid en första anblick kommer bara de verkliga Brutale-kännarna att lägga märke till de nya detaljerna, men betydelsefulla förändringar som nya strålkastare, ny instrumentering, nytt avgassystem utan oattraktiva svetsskarvar och en helt ny bakdel för att nämna några.

fb_2010_MV_Agusta_Brutale_3

Vi startade vår dag i Brutale-sadeln, som inte är så brutal längre, genom att dra en sväng i området kring Misanobanan. På grund av den nya bakänden är numera sadelhöjden på 830 millimeter istället för 805 millimeter som tidigare, vilket för vissa inte är den bästa modifieringen. För mig var det perfekt och den nya och rymligare sadeln har numera en för mig passande form. Detta är stora nyheter för större förare och bidrar till mycket bättre komfort. Till min stora förvåning finns en ny detalj hos 990 R som är en fullständig och sann revolution, speglarna fungerar riktigt bra! Dessa är större, sitter högre upp och vibrerar inte mycket alls. MV Agusta har även snyggat till modellen ytterligare genom att integrera blinkrarna hos backspeglarna.

fb_MV_Agusta_Brutale_990_R_2010_4

Bortsett från de mest exklusiva komponenterna får 990 R samma nyheter som 1090 RR. Den nya motorn är kombinerad med ett nytt chassi den största förändringen. Den vätskekylda Radfyran är nu på 998 kubik. Förändringen ligger i borrning.

 

Specifikationerna från MV Agusta säger 139 hästar vid 10 600rpm och 106Nm vid 8000 varv/min. Det är mindre effekt än hos den nuvarande 989R, men du får ta denna uppgift med en nypa salt. Varken på landsväg eller bana är det något som tyder på att man har förlorat en del hästar.

fb_2010_MV_Agusta_Brutale_12

990 R är den minsta MV'en, men är fortfarande en enorm och kraftfull naken sportcykel. Det är ett nöje att köra med den vid den soliga Adriatiska kusten, och den lättar villig på framhjulet då jag kör med den på första och andra växeln.

fb_MV_Agusta_Brutale_990_R_2010_5

Vid fullgas från låga varv på sjätte växeln märks vissa skillnader från 1090 RR, som är mycket starkare, särskilt runt cirka 5000 rpm. 990 R är också något mer hektiskt på topp och motorkaraktären är inte lika flexibel som sitt större syskon.

 

I låg hastighet försvåras finlir med gasen på grund av en ryckig av- och påkänsla. Naturligtvis beror detta på systemet för bränsleinsprutningen. Vid friskt gasande är det inte ett problem, utan det är först och främst ett problem vid mer städad landsvägskörning. I synnerhet i lägre hastighet.

fb_MV_Agusta_Brutale_990_R_2010

Kopplingen hos 990 känns finare än motsvarigheten hos 1090, och är lättare att använda. Den sexstegade växellådan fungerar bra på både landsväg och bana. Däremot är det lite småklurigt att få i neutralt växelläge när motorn är riktigt varmkörd. Ett av mina gamla klagomål över Brutale gäller tyvärr också fortfarande: Både växel- och bromspedal är för kort för att ge den precision det bör vara på en cykel som denna.

 

Vid de häftigaste nedväxlingarna märktes det väl att 990 R inte har samma fina slirkoppling som 1090 RR. Vid ett par tillfällen lyckades jag låsa bakhjulet en kort stund innan jag hann frikoppla och sänka hastigheten med bromsarna istället.

fb_MV_Agusta_Brutale_990_R_2010_6

Bromsarna är inte av samma kvalitet som dess större syskon. 990- bromsarna är kraftfulla nog, men saknar den känslighet och den enorma bromskraft som 1090-bromsarna har.

Brutale anno 2010 har försett med antispinn-system som kan justeras i åtta steg, men jag kliar mig huvudet lite för att hitta ett sätt att beskriva det på. Antingen fungerar systemet så bra att det inte märks överhuvudtaget eller så körde jag inte häftigt nog. Hursomhelst så lyckades jag inte pressa chassiet på samma sätt som med 1090 RR. Allt kändes väldigt tryggt.

Det nya chassiet har en högre ram och längre svingarm vilket ska ge ökad stabilitet och lägre vikt. De nya hjulen är också lättare än hos 989R. Allt i allt är 990R stabil och säker i både låg och hög hastighet.

fb_MV_Agusta_Brutale_990_R_2010_8

Marzocchi-gaffeln är bra över ojämnheter och stadig på bromsen djupt in i svängarna. Bak har MV Agusta monterat en Sachs dämpare som bara erbjuder justerbar fjäderförspänning.

Torrvikt ges till 190 kilogram. I verkligheten är det sannolikt något lättare än förra årets modell, men det är fortfarande lite för tung jämfört med exempelvis Ducati Streetfighter. Snabba kursändringar från extremt åt vänster till extremt åt höger kräver lite ansträngning och mycket mer kraft än hos en modern, renodlad sportmotorcykel.

fb_MV_Agusta_Brutale_990_R_2010_3

Totalt sett är 990 R en formidabel streetfighter, och har inför 2010 också blivit mer komfortabel och praktisk. Brutale har blivit lite mjukare i karaktären, men det er helt okej för MV Agustas instegsmodell. 998-motorn är stark, men för det där lilla extra är det Brutale 1090RR som gäller.•

 

+Motor och chassi. Finish. Exklusivitet

-Ryckig insprutning vid låga varvtal och vid snabba förändringar hos gasreglaget. Svårt att finna växellådans neutralläge.


2010 års MV Agusta Brutale på film

{youtube}PUUsJd4vjoc{/youtube}

 

Fakta MV Agusta Brutale 990R 2010
Motor 4-cyl radmotor, vätskekyld, 4-vent/cyl, DOHC
Borr x Slag 76 x 55 mm
Slagvolym 998 cm³
Effekt 139 hk/10 600 varv
Vridmoment 106 Nm/8 000 varv
Kompression 13.0:1
Bränslesystem Insprutning
Transmission 6 växlar, flerskivig våtkoppling, kedja
Hjulbas 1 438 mm
Sadelhöjd 830 mm
Fjädring fram Inverterad gaffel 50 mm, fullt justerbar
Fjädring bak Enkeldämpare, justerbar fjäderförspänning, 
Broms fram Dubbla 320 mm skivor, radiellt monterade fyrkolvsok
Broms bak 210 mm skiva, fyrkolvsok
Däck fram 120/70-17
Däck bak 190/55-17
Tankvolym 23 liter
Angiven torrvikt 190 kilo
Färg röd/silver, svart/silver
Pris 159 000 kronor