KTM 450EXC / 500EXC 2012 : PROVKÖRDA

Tidigare har du kunnat läsa provkörningen av nya KTM 350EXC-F här på Fastbikes.se. Nu kan vi även presentera provkörningen av 2012 års KTM 450EXC och 500EXC.

Vid sidan om skapandet av den helt nya 350EXC-F har KTM även genomfört en rejäl ansiktslyftning av KTM 450EXC och 500EXC. Precis som 350EXC-F (och även 250EXC-F) har de två större modellerna försetts med bränsleinsprutning från Keihin och en ny motor som är mer slimmad och 2,5 kilogram lättare än tidigare.

fb__MC27478

Vidare finner vi ny ram av stål med fullt justerbar PDS-dämpare (stötdämpare utan separat länkage) från WP. Här har KTM satsat på en ny infästning åt stötdämparens ovankant, vilken ska se till att minskad mängd stötar från just stötdämparen fortplantas vidare upp till bland annat styrhuvudet. Dessutom har den så kallade triangeln uppe vid styrhuvudet minskats, till förmån för bättre hanterbarhet och stabilitet. Svingarmen av aluminium är hämtad från 2011 års tvåtakts motocrossmodeller och uppges vara 300 gram lättare än 2011 års EXC-svingarm.

fb__MC27304

Utformningen av plastdetaljer och sadel är med samma slimmade stuk som hos 2011 års SX-modeller (motocross). En praktisk detalj som vi känner igen från motocrossmodellen 350SX-F är det integrerade urtaget hos bakskärmen som fungerar som ett praktiskt bärhandtag, i det här fallet tämligen bra skyddat från sprut från bakhjulet. Styret har även försetts med KTM:s nya handtagsskydd av plast, som trots att de inte är heltäckande är mycket robusta samtidigt som de skyddar reglagen på ett föredömligt vis.

fb__MC27338

Även luftburken har modifierats, till förmån för ökat skydd mot smuts och samtidigt ökat luftflöde för bättre motorprestanda. Precis som tidigare utförs filterbyte enkelt och snabbt utan behov av verktyg.

fb__MC27190

Som jag nämnde ovan är stötdämparen av PDS-modell, vilket betyder att separat länkage saknas. Det ger bland annat fördelar i form av bättre markfrigång och lägre vikt samt färre komponenter. Körmässigt kan jag inte påstå att jag uppfattar några körtekniska negativa egenskaper med detta, och även VM-förarna kan bevisligen köra vinnande fort med detta system.

fb__MC27142

Stötdämparen har monterats i en mer liggande vinkel än tidigare, till förmån för 7 millimeter längre slaglängd och bättre progressivitet. Vidare finner vi ett nytt system för justering av fjäderförspänning utan behov av hammare och drivdon.

fb__A4I1033

Framgaffeln är även den från WP och precis som stötdämparen fullt justerbar. Nytt för den här modellen är dess nya typ av bussningar och packboxar som ska bidra till bättre smörjning av de 48 millimeter grova innerbenen, något som ska minska friktionen även då gaffeln varit overksam ett tag.

fb_450_500_EXC-F_engine

Den nya bränsleinsprutade fyrtaktsmotorn har fått en helt ny, mer slimmad design där man bland annat vunnit flera centimeter bättre markfrigång, samtidigt som vikten minskat med 2,5 kilogram. Bland annat finns endast ett system för oljekylning istället för två som tidigare. Detta ska bland annat underlätta service.

fb_450_EXC-F_cylinder_piston

Cylindern har lika stor borrningsdiameter som 2011 års dito men rymmer numera en mekanisk kamkedjesträckare (istället för hydraulisk) och nya kedjestyrare. En ny, lättare modell av kolv sitter på plats hos båda modellerna, vilket bland annat bidrar till ännu mindre motorvibrationer än tidigare. Dessa är försedda med en ny typ av kolvringar som ska minimera oljeförbrukningen.

fb_450_EXC-F_cylinder_2

Cylindertoppen hos båda motorvarianterna har är i stort sett samma som hos tidigare modell, men invändigt är det helt nytt. Nya kanaler för insug och avgaser ska öka flödet medan den nya formen på förbränningskammaren har optimerats för att passa tillsammans med det nya bränsleinsprutningssystemet. Kamaxlarna är desamma som hos föregångarna, medan toppen har fått en ny design för bättre kylning, vilket dessutom toppas av ännu bättre kylning tack vare att kylfläkt är standardmonterad hos både 450EXC och 500EXC.

fb_450_EXC-F_balancer_shaft

Tack vare att KTM:s ingenjörer lyckats minska vikten på motorns rörliga delar (15% hos 450EXC, och 20% hos 500EXC) var det möjligt att montera en mindre och 0,5 kilogram lättare balansaxel, som samtidigt även håller vattenpumpen på plats.

Precis som tidigare finns både elstart och kickarm att tillgå, vilka har uppdaterats en del inför 2012. Startmotorn är numer mindre och lättare medan kickarmen fått en ny form som ska underlätta manuell start.

fb_clutch

Den hydrauliskt manövrerade Kopplingen har fått en ny korg som du kommer ha stor glädje av. Förutom att den är 6,5 millimeter lägre och därmed bidrar till motorns slimmade format, har den även fått en ny typ av diafragmafjäder (istället för flera, vanligen fem-sex stycken, fjädrar) som gör det möjligt att applicera en ny typ av dämpningssystem av gummi (som liknar det som ofta återfinns som dämpning mellan bakdrev och hjul hos landsvägsmotorcyklar).

fb_IMG_2765

Detta dämpningssystem ska i sin tur generera en ännu mjukare funktion, vilket i sin tur spar på materialet och samtidigt bidrar till bättre markkontakt åt bakhjulet. En annan stor fördel i och med brukandet av diafragmafjädern är att kopplingen blir mycket lättjobbad, något som jag hade stor glädje av under provkörningen.

fb__A4I9712

Kopplingen är betydligt mer lättjobbad än hos tidigare modeller, vilket spar på energi och muskelkraft, och efter två dagar med intensiv provkörning känner jag mig fortfarande förvånansvärt stark i händerna. Som pricken över i är både kopplings- och frambromsens reglage justerbart, och ett par mycket robusta handtagsskydd av plast är standardmonterade.

Det helt nya bränsleinsprutningssystemet från Keihin är med ett 42-millimeters spjällhus, med automatiskt temperatur- och höjdkompensation. Dessutom erbjuds möjligheten att välja mellan tre olika program hos ett vridreglage under sadeln; standard, Traction (lite ”försiktigare” karaktär för bättre markkontakt), och Advanced (rappare gasrespons för en ”elakare” motorkaraktär).

fb__MC27300

Som tillbehör finns även ett styrreglage med vilket man kan välja mellan två lägen (standard och det läge man förvalt under sadeln). Dessutom kan du som vill peta i detaljer ändra ännu mer inställningar med hjälp av en dator, KTM:s styrenhet (finns som tillbehör – Power Part) och en särskild programvara.

Om det är något som jag är riktigt imponerad över så är det hur bra insprutningen fungerar. Och visst, självklart ska det fungera bra kan man tycka, då tekniken i sig har funnits under många år. Men att skapa ett system som lirar på topp under alla tänkbara situationer då det gäller aktiv endurokörning ställer tekniken på prov, och KTM har lagt ner åtskilliga månaders hårt arbete på att finna de optimala inställningarna. Då jag valt "Traction" är motorn stark men betydligt mer beskedlig än då "Advanced" är valt. Och det bästa med detta är att du på sätt och vis får flera motorcyklar, men som bara tar upp en plats i garaget...

fb__MC27338

När jag drar iväg i sadeln på 500EXC slås jag omedelbart av motorns urkraft, som mer än gärna skickar upp framhjulet till väders. Och då har jag fortfarande inte skiftat från ”Traction-läget” till Advanced ännu…

Ute i skogen möts jag av mängder av knixiga stenpartier som sätter mina föraregenskaper på prov, samtidigt som motorcykeln utvärderas på ett brutalt vis. Precis som under tidigare provkörning av dess mindre syskon 350EXC-F är 500EXC fantastiskt smidig och vore det inte för den brutala motorstyrkan så är det inte mycket avslöjar att det här handlar om en 500-kubikare.

Hos såväl 450EXC som 500EXC upplevs förarergonomin som självklar för mig och min 183 centimeter långa kropp. Plastdetaljernas utformning är mycket väl genomtänka, och utan några partier som stövlar eller byxor hakar tag i. Samtidigt finns det gott om grepp hos sadel som tillsammans med sidokåpornas utformning gör att det är enkelt att ändra körställning även under de mest extrema situationer. Något som i sin tur spar på din energi och gör att du kan köra ännu snabbare…

fb__A4I9740

Bromsarna är effektiva och med en bra progressiv verkan såväl fram som bak. Och precis som hos KTM:s övriga 2012-års EXC-modeller är fjädringen super, med en grundinställning som passar mina 80 kilogram som hand i handsken. Och givetvis är fjädringen fullt justerbar både fram och bak efter egna önskemål.

Även om jag tidigare har avslöjat att KTM 350EXC-F är den bästa enduromotorcykel som jag hittills har provkört, så är 450EXC inte långt efter. Det är en mycket trevlig och potent racemaskin, för såväl toppföraren som den glade motionären. Personligen skulle jag dock välja 500EXC, som är en komplett maskin för lite av varje. Även om det är en potent racemaskin som platsar i toppen av tabellen av Enduro-VM, så skulle jag använda den till motionskörning till skogs, på motocrossbanan, grusvägen, gokart-banan eller för kylig iskörning vintertid.

Att dessutom KTM:s 2012-modeller är betydligt billigare än tidigare modeller är ju inte heller fel... •

 

Fakta KTM 450/500 EXC 2012

Motor Vattenkyld, fyrtakt, 1-cylindrig, 4 ventiler/cyl, DOHC

Borr x Slag 95x63,4/72 mm

Slagvolym 449.3/510.4 cm3

Effekt Uppges ej

Vridmoment Uppges ej

Kompression 11.8:1

Bränslesystem Elektronisk bränsleinsprutning

Transmission 6 växlar

Hjulbas 1482 mm

Sadelhöjd 970 mm

Fjädring fram Inverterad 48mm WP, fullt justerbar, 300 mm fjädringsväg

Fjädring bak Enkel stötdämpare, WP, fullt justerbar, 335 mm fjädringsväg

Broms fram Tvåkolvsok, 260 mm skiva

Broms bak Enkolvsok, 220 mm skiva

Däck fram 90/90-21

Däck bak 140/80-18

Tankvolym 9.5 liter

Fulltankad vikt 111/111.5 kg

Färg Orange

Pris

450 EXC 88 900 kronor
450 EXC Six Days 93 900 kronor
500 EXC 90 900 kronor
500 EXC Six Days 96 500 kronor

Importör KTM Scandinavia