För närmare 20 år sedan lanserades KTM Duke på marknaden, då som en hårdkokt busmaskin. Inför 2012 lanseras den fjärde generationen av modellen som visserligen har en del busfaktor i sig, men som framförallt är en smidig, lättkörd och rolig motorcykel. Här kan du läsa mer och se bilder från den första provkörningen av 2012 års KTM 690 Duke.

Förutom att motorn har fått sig en rejäl genomgång med ny topp med dubbeltändning och mängder av nya komponenter, har designen förändrats samtidigt som förarergonomin ändrats med bland annat lägre sadelhöjd (från 865 tilll 835 millimeter).

 2011-12-04 KTM_PRESS_CAMP-56

KTM anger en fulltankad vikt på 160 kilogram när det gäller ABS-versionen (149,5 kilogram startklar utan bensin). Dessutom anges en serviceintervall på 1000 mil.

 A4I9469

Till det redan välkomponerade bromssystemet har KTM nu lagt till en ABS-version som använder det rosade ABS-systemet 9M+ från Bosch, som med en systemvikt på 1,3 kilogram inte märks annat än genom markant bättre säkerhet. När det nalkas bus går det även att stänga av systemet för den som vill.

2011-12-04 KTM_PRESS_CAMP-81

Bromsarna från Brembo är i grunden mycket effektiva, och distinkta. Det radiellt monterade fyrkolvsoket och den 320 millimeters skivan fram hejdar effektivt med bra fingertoppskänsla. Bakbromsen med sin enkolvsok och 240 millimeters bromsskiva gör även det et bra jobb och även här är det tämligen enkelt att dosera rätt bromsmängd.

 A4I9552

Under provkörningen, som äger rum på extremt välkurvade bergsvägar, får bromsarna jobba hårt och ofta, inför de ständigt återkommande tajta serpentinkurvorna. Något som klarar galant. Belastningen på min kropp, till följd av alla dessa kraftiga böjar, accelerationer, och inbromsningar, blir stundtals så pass kraftig att jag drabbas av åksjuka under en period. Men trots detta gasar jag friskt vidare, eftersom det är så roligt och fantastiskt många kurvor jag vill hinna med...

2011-12-04 KTM_PRESS_CAMP-59

Här får även det nya Drive-by-wire-systemet för gasregleringen bekänna färg. Mellan gasreglaget och spjällhuset från Keihin finns ingen mekanisk koppling, utan allt sker på elektronisk väg. Hos gasreglaget finns en liten fjäder som ger ett visst motstånd, för att det ska kännas "som vanligt". Under provkörningen förekommer diskussioner om att olika typer av fjädrar kanske kommer att finnas som tillbehör i KTM:s Power Part-sortiment i framtiden.

 A4I9746

Vid en aktiv körstil är det superviktigt att känslan är rätt, och det är något som KTM har lyckats mycket bra med här. Enligt min åsikt är detta Drive-by-wire-system en riktig höjdare som bidrar till en mjuk känsla med en progressiv och exakt gasrespons, oavsett om jag myspyskör och mest njuter av utsikten eller adrenalinpressar och framförallt fokuserar på rätt spårval och att komma snabbast framåt.

2011-12-04 KTM_PRESS_CAMP-69

Allt detta toppas av den encylindriga LC4-motorn med elektronisk bränsleinsprutning som numer är med en ännu mjukare och behagligare motorgång, och den där "råheten" som ofta har varit synonym med många enstånkor, KTM:s LC4-motorer inte minst., är som bortblåst.

 2011-12-05 KTM_PRESS_CAMP-189

Dubbeltändningen betyder i det här fallet inte bara dubbla tändstift, utan även att respektive tändstift har sin egen tändkurva för optimal bränsleförbränning samtidigt som det lär bidra till motorns mjukare gång. Enligt KTM har detta bidragit till att den genomsnittliga bränsleförbrukningen minskat med mellan åtta och tio procent, och tillsammans med den numer 14 liter stora bränsletanken ger det längre aktionssträcka.

2011-12-05 KTM_PRESS_CAMP-201

Under passagerarsadeln döljer sig det lilla vridreglaget med vilket det går att välja mellan tre olika motorprogram, där 3 betyder sportläge, 2 är standard och 1 är "mjukis-läget". Skillnaden yttrar sig genom mer eller mindre häftig gasrespons, där sportläget ger snabb respons och "soft-läget" (1) är för dig som föredra lite mjukare respons. Däremot finns det ingen skillnad vad gäller toppeffekt eller effektkurvan.

 A4I9750

Visst är motorn lite bångstyrig och vill gärna "stånka sig fram" då jag kör i lägre hastigheter i staden, och det är stundtals svårt att välja mellan vad som känns som en får låg etta och en för hög tvåa... men allt detta är bortglömt så snart hastigheten är över femtio kilometer i timmen. Då är resten en enda stor njutning. Kurva efter kurva käkas med stor aptit på ett självsäkert vis och allt känns precis som jag vill att det ska.

 SEB5093

En intressant detalj är att 690 Duke går att få som fulleffektversion med sina 70 hästkrafter (50 kW) eller 33 kilowattsversion alternativt 25 kilowattsversion. Närt du hämtar ut ditt nya exemplar hos återförsäljaren programmerar denne ditt personliga exemplar och "reggar in" den enligt detta. Skulle du vilja byta från exempelvis 25-kilowatt till fulleffekt vid senare tillfälle krävs en "om-mappning" hos din KTM-återförsäljare och en så kallad registrerings-besiktning. En tämligen enkel och inte allt för dyr operation (cirka 1500 kronor).

 2011-12-05 KTM_PRESS_CAMP-213

Enligt den tekniska specifikationen är fulleffekts-motorn på 70 hästkrafter som bäst vid 7500 varv och 70 newtonmeter vridmoment vid 5500 varv. Utväxlingen med sitt 16 kugg lilla framdrev och 40 kuggs bakdrev borgar för en topphastighet på omkring 190 kilometer i mätarfart. Även om hög topphastighet kanske inte är anledningen till varför man väljer att köra den här typen av motorcykel kan det vara skönt att känna till att komforten är god även i 120-130 kilometer i timmen, men att fartvinden börjar bli jobbig och kräver att jag kryper ihop i högre hastigheter än så.

2011-12-05 KTM_PRESS_CAMP-215

Kopplingen är hydrauliskt manövrerad och med antislirfunktion (APTC) som förhindrar bakhjulslåsning vid allt för kraftiga nedväxlingar. Kopplingen är lättjobbad precis som den sexstegade växellådan.

 SEB5286

Körställningen passar perfekt för min 183 centimeter långa kropp. Och det är egentligen först då körställningen diskuteras med mina kollegor som jag inser att den även passar bra för kortare förare. Knäslutet är super, och benvinkeln inte allt för extrem, Grund-körställningen är rakt upp och ned, där sitter med händerna brett greppandes kring det tämligen raka aluminium-styret.

 SEB5306

690 Duke svänger villigt, självklart och enkelt oavsett om farten är lägre i extremtajta böjar eller om hastigheten är skrämmande hög i långsvepande höghastighetsböjar. Fjädringen är vare sig stötig eller gungig, utan med fast grundinställning som lirar perfekt även vid tuffare körning.

690 Duke_Cockpit2

KTM hävdar att nya 690 Duke består av 90 procent nya komponenter, där den nya växellägesindikatorn hos instrumenteringen är en välkommen nyhet, vid sidan om varningslampan som indikerar om ABS-systemet är avstängt.

 A4I9555

Huvudramen är en fackverkskonstruktion av runda rör av krom-molybden medan bakramen är tillverkad av aluminium. Fjädringskomponeterna är från WP och förutom justeringsmöjlighet av fjäderförspänning hos stötdämparen (som är med separakt länkage) saknas justeringsmöjligheter. Framgaffeln är av upp-och-ner-vänd modell med 43 millimeters innerben, och precis som hos stötdämparen erbjuds 135 millimeters fjädringsväg. Grundinställningen är styv men samtidigt följsam och borga för god komfort även då det går riktigt fort.

690 Duke_frame2

Det femekrade aluminiumhjulen är av 17-tums modell såväl fram som bak, där framfälgen är 3,5 tum bred och bakfälgen 5 tum, och skodda med 120/70-17 och 160/60-17 tums däck.

 SEB5329

Inför 2012 har KTM valt att göra 690 Duke till en motorcykel som lämpar sig för en brdare målgrupp än tidigare. Den nya versionen av 690 Duke är inte i första hand en extrem busmaskin utan snarare en trevlig, lättkörd och rolig nakenmaskin som passar en bred publik. Den passar bra för dig som är nybörjare vad gäller det här med motorcykelkörning, men även för dig med mer erfarenhet och höga krav på körglädje. Är du på jakt efter mer pulver är det kanske läge att kolla åt någon av 990-maskinerna eller någon av de mer extrema supermotomaskinerna, där nya 690 SMC-R kan vara något...

 

FAKTA KTM 690 DUKE -2012

Motor Vätskekyld, SOHC, 1-cylindrig fyrtakt

Borr x Slag 102 x 84,5 mm

Slagvolym 690 cm³

Effekt 70 hk/7500 varv

Vridmoment 70 Nm/5500 varv

Kompression 12,6:1

Bränslesystem Insprutning, Keihin

Transmission 6 växlar

Styrvinkel 26,5 grader

Hjulbas 1466± 15 mm

Sadelhöjd 835 mm

Fjädring fram 43 mm inverterad gaffel, 135 mm fjädringsväg, justering saknas, WP

Fjädring bak Enkelstötdämpare, 135 mm fjädringsväg, justerbar fjäderförspänning, WP

Broms fram Radiellt fyrkolvsok, 320 mm skiva, Brembo, (BOSCH ABS 9M+ hos ABS-versionen)

Broms bak Enkolvsok, 240 mm skiva, Brembo, (BOSCH ABS 9M+ hos ABS-versionen)

Däck/hjul fram 120/70 ZR 17, 3.5 x 17"

Däck/hjul bak 160/60 ZR 17, 5,0 x 17"

Tankvolym 14 L

Vikt (utan bensin) 149,5 kg (160 kg fulltankad)

Färg Vit eller svart

Pris 71.900 kronor (ABS-versionen - vilket är standard i Sverige)

Importör KTM Scandinavia