Efter succén med CRF250L presenterar Honda nu CRF250M med en reviderad fjädring, uppgraderad frambroms och 17-tums fälgar med bredare gatdäck. Tillsammans med mattsvart ram, sving och framgaffel riktar Honda in sig på yngre förare som söker något annorlunda med rätt attityd att erövra gatan med oavsett om det handlar om körning i betongdjungeln eller på landsbygden.

Fastbikes fick tillfälle att provköra denna skapelse lite kort och då som mest på en gokartbana i fullt solsken. I paketet medföljer en välbyggd motorcykel, låga ägarkostnader och hög rolighetsfaktor som bara en "supermoto" kan leverera.

CRF250M-Adventure-2014-005-1024x766

Den vätskekylda DOHC motorn levererar ett jämnt vrid vid låga varvtal medan dess korta slaglängd (76.0mm borrning x 55.0mm slaglängd) ger rappare prestanda vid mer gaspådrag. Maximal effekt är 17 kW vid 8,500 varv. Honda uppger en räckvidd på nästan 250 kilometer på sin 7,7 liters bränsletank.

CRF250M-Adventure-2014-012-1024x766

Den sexväxlade växellådan tillsammans med en högre utväxling än syskonet CRF250L ska ge en mer avslappnad färd i högre hastigheter. Det är lätt att på bana gapa efter mer kraft när man inte tycker det räcker till. Dock på gokartbanan med alla dessa knappnålskurvor var det inga problem att få fart på CRF250M. Kanske hade mer kraft ändå resulterat i mer färd utanför banan.

H07B7054-1024x682

Hjulbasen är på 1446 millimeter och sitthöjden är 855 millimeter. Tjänstevikten hamnar på 145kg. Du sitter skönt på M:en och trots att den är riktigt smal så gör den goda kvalitén och den mer tilltagna fjädringen att den känns rejäl på något sätt. M-modellen är 20 millimeter lägre än L-modellen. Den långa, relativt platta sadeln gör att kroppsställning och tyngdpunkt flitigt kan flyttas under mer aktiv körning.

CRF250M-Adventure-2014-022-1024x766

En 296 millimeter flytande skiva fram och tvåkolvsok som är monterat på gaffeln via ett nytt fäste och den bakre 220 millimeters skivan med enkolvsok ger mycket bra kontroll och bromsverkan som räcker gott och väl för denna modell. Framhjulet har ett 110/70-17 däck och bakhjulet stoltserar med ett 130/70-17.

Instrumenthuset är av enklare snitt och innehåller bensinmätare, klockfunktion och dubbla trippmätare.

CRF250M-Adventure-2014-021-1024x766

Två färgalternativ finns tillgängliga. Extrem röd som Honda valt att kalla den med svarta detaljer och svart med guldfälgar. Priset landar på 49.900 kronor.

Honda-CRF250M-YM13-0169-1024x682