Kawasaki Ninja 250R

Förhandssuccé?

Det är svårt att inte gilla Kawasaki-nyheten Ninja 250R. För halva priset får du en hel motorcykel håller måttet och levererar. Häng med på en lekfull provkörning av minstingen som har 33 hästar och kostar futtiga 40 900 kronor. Här är Sveriges första provkörning. Voilà!

Foto: Hanstraa, Meppelink, Reygondeau

 

I vanliga fall skulle en 250 med måttliga motorprestanda hamna längst in i skamvrån hos den lokale motorcykelhandlaren. Där skulle den börja samla damm och handlaren skulle i ren och skär desperation försöka bli av med den med hjälp av en flashig rea-skylt. Men med den här knallgröna lilla Ninjan ser det ut att bli annorlunda, trots att 250-hojar inte har varit populära på våra breddgrader sedan dinosaurierna härskade på jorden…

Klicka för större bild
Grön eller svart? Ja det är frågan eller kanske rentav veckans i-landsproblem...


Kanske har det varit fel på hojarna i 250-klassen och inte själva motorerna för nu vittnar importörerna om hög efterfrågan, detta trots att kunderna inte ens fått tillfälle att provköra nykomlingen. Har kunderna gjort en riktig bedömning av och insett vilket kap Ninja 250R är, eller är de beredda att köpa grisen i säcken så länge priset är lågt? Ja den frågan tog vi med oss till provkörningen i Barcelona.

Framför hotellet står cyklarna uppradade som om det vore dags för någon slags inspektion. Stuket är klädsamt sportigt och aggressivt. Utpräglade budgetlösningar som tenderar att störa intrycket lyser med sin frånvaro.

Klicka för större bild

Visst vi kunde ha önskat oss mer alternativt mindre av ditten och daten men självklart har Kawasaki varit tvungna att göra hårda prioriteringar för att hålla kostnaderna nere. På det hela taget verkar Kawasaki ha gjort det bra för Ninja 250R framstår inte som någon billig budgethoj i ordets negativa bemärkelse.


Klicka för större bild


Undantaget som bekräftar regeln är den trista instrumentpanelen. Den ger visserligen all information du behöver men det finns utrymme för förbättringar som inte nödvändigtvis behöver kosta en förmögenhet.

Som motvikt får du exempelvis fina detaljer som klara blinkerglas, bladformade bromsskivor och en hel drös godbitar från ZX-R-modellerna som gör det lättare att leva med budgetlösningarna som trots allt finns där.

Klicka för större bild

Min tidigare erfarenhet av nya 250-kubikare är begränsad till provkörningar av ett par mindre imponerande, plastkromade asiatiska glidare. Redan de första kilometrarna på stadsgatorna i Barcelona märks det tydligt att den här hojen är av annat skrot och korn.
Att säga att parallelltwinnen i Ninja 250R är livlig är kanske att gå till överdrift, men den är ivrig, varvtalsvillig och har ett användbart register. Dessutom är utväxlingen låg så det är lätt att få bra sprutt iväg från trafikljusen.

Klicka för större bild
Den lilla motorn har begränsade resurser men den är varvvillig och med den lättarbetade lådans hjälp blir det bra fart, men du måste jobba för det.


Den begränsade toppeffekten märks överraskande lite i stadstrafiken, men naturligtvis krävs det mer växlande än vi vant oss vid. Då er det inte dumt med den fjäderlätta kopplingen och växellådan som är ett riktigt praktexemplar.

Även bromsarna och fjädringen fungerar fint. Det är inget spektakulärt men vettiga och bra komponenter. På det hela taget ger detta en förutsägbar och lätthanterlig stadscykel näst intill obegripligt lättkörd.
Kawasaki har medvetet valt ett effektuttag som gör att Ninjan får köras på ”mellantung” körkort. Det är smart med 33 hästar men den som är ute efter en högfartsmaskin bör naturligt nog se sig om efter något annat, dock inte sagt att Ninjan skulle vara tråkig på landsvägen.

Klicka för större bild

Det är inga problem att följa trafikrytmen i hastigheter upp till en bra bit över 100 och vid en fart av 80 kilometer per timme tuffar motorn på avstressat på 5 500 varv. När farten ökas till 100 blir varvet 7000, nu blir motorn lite mer stressad och en del vibrationer framträder, men varvtalet förorsakar inte några nämnvärda problem – det är trots allt bara halvvägs till varvtalsstoppet som slår in strax under 14 000 varv…

Klicka för större bild
Nej men se här, praktiska fästen för bagagestroppar.


Från 100 kilometer per timme och uppåt får den lilla tvåcylindriga jobba hårt men det är inga större problem att komma upp i 150, som jag nöjde mig med. Andra förare vittnade om att de sett högre hastigheter än 170 på de GPS som testcyklarna var utrustade med. Det kan kanske stämma, men det är egentligen inte avgörande – vi tvivlar på att någon köper den här hojen för toppfartens skull…

Ninjan kommer mest till sin rätt när man håller sig undan från vägar där det krävs farter över 100. Jag njöt som mest av cykeln på de härligt krokiga bergsvägarna strax norr om Barcelona och i stan.

Klicka för större bild
Bromsar och fjädring är inga värstingkomponenter men de funkar bra och matchar helheten fint.

Ninjan har nog med kraft för en skön söndagstur, men det är ett ofrånkomligt faktum att det inte finns mer hästar än vad som krävs, som någon slags existensminimum. Men om du står ut med att inte vara snabbast kan du likväl få uppleva en hel del kul, paradoxalt nog i synnerhet när du försöker jaga fart, eller kör aktivt som det så vackert heter, det är faktiskt då som den här 250-kubikaren bjuder på mest körglädje.

Du måste nämligen jobba för att hålla farten uppe på din krokiga favoritväg. Om du har för låg ingångsfart, väljer fel spår eller växel försvinner nämligen farten fortare än polarisen under ett ozonhål – och konsekvenserna är nästan lika katastrofala. Det tar tid att hämta igen det man tappat…

Klicka för större bild

I gengäld känner du dig tämligen skicklig när du träffar rätt och kommer ut i andra änden med både fart och varvtal i behåll. Ett bättre och roligare sätt att finslipa din körteknik får du leta länge efter.

Nästa vecka dyker de första cyklarna upp i Sverige men det lär bli svårt att få tag i ett exemplar för provkörning. De 30 2008:or som når Sverige är nämligen sålda redan på förhand.

– Den här cykeln är egentligen primärt framtagen för andra marknader så som USA och Spanien (får 2000 cyklar) men nu när succén är ett faktum blir det annorlunda. I september får vi in 160 stycken 2009:or och då kan vi äntligen svara upp bättre mot efterfrågan, berättar Johan Lyckman på Kawasaki Sverige som just har gjort en minst sagt lyckad uppdatering av sin hemsida.

Klicka för större bild
Slutbetyg: Med beröm godkänt!

Ninja 250R
kostar en spottstyver i inköp och värdeminskningen lär bli försumbar, i dagsläget kan du till och med sälja ditt kontrakt på hojen eftersom tilldelningen initialt är i futtigaste laget. Även de övriga ägandekostnaderna talar för den här lilla gröningen. Service och däck kommer inte att äta några djupa hål i plånboken och det samma gäller försäkringen.




Smile Pris! Växellåda. Körglädje.

Frown Dålig sikt i backspeglarna. Tråkig instrumentering.

=
250 kubik och 33 hästar är måhända inget som passar alla, men Kawasakin har mycket att bjuda på, i synnerhet om du klarar av att se lite längre än faktabladet med specifikationerna. Ninja 250R är en lekfull och extremt lättkörd hoj som trots sina begränsningar är en fullvärdig maskin till halva priset. I ljuset av prislappen är det mycket som imponerar på Ninja 250R som är rena rama kapet.



Klicka för större bild
Klicka för större bild



Fakta Kawasaki Ninja 250R 2008
Motor 2-cyl radmotor, vätskekyld, 4-vent/cyl, DOHC
Borr x Slag 62 x 41,2 mm
Slagvolym 249 cm³
Effekt 33 hk/11 000 varv
Vridmoment 22 Nm/8 200 varv
Kompression 11.6:1
Bränslesystem Insprutning
Transmission 6 växlar, flerskivig våtkoppling, kedja
Hjulbas 1 400 mm
Sadelhöjd 775 mm
Fjädring fram Teleskopgaffel 37 mm, ej justerbar,
120 mm fjädringsväg
Fjädring bak Enkeldämpare, justerbar förspänning i fem steg,
130 mm fjädringsväg
Broms fram 290 mm bladformad skiva, 2-kolvsok
Broms bak 220 mm bladformad skiva, 2-kolvsok
Däck fram 110/70-17
Däck bak 130/70-17
Tankvolym 17 L
Bränsleförbr. 0,25 liter/mil (landsväg enligt Kawa)
Bränsleförbr. 0,55 liter/mil (uppmätt vid hård körning)
Aktionsradie 31-68 mil
Torrvikt 153 kilo
Färg Grön, svart.
Pris 40 900 kronor
Importör Kawasaki Sverige