Under hösten presenterade Yamaha nya MT-09 Tracer, en äventyrligare touringvariant av MT-09, med mer upprätt körställning och kåpa. Här kan du läsa den första provkörningen.

Yamaha MT-09 blev snabbt en mycket populär modell, som tillsammans med sina syskonmodeller MT-07 och MT-125 gör den här motorcykel-familjen till en av Europas storsäljare.

yamaha-mt-09-tracer-16-yoshiaki-yamamoto

Projektledare för den nya skapelsen är Yoshiaki Yamamoto, som säger sig ha använt 70 procent av komponenterna hos MT-09. När man kastar en snabb blick på bilder på Tracer ser den klumpig ut jämfört med MT-09. När jag får se den i verkligheten förändras detta radikalt. Linjerna är mycket skarpa, och den är långt ifrån ful. Kåpan med sina dubbla strålkastare med integrerade LED-lampor är utformad för att förbättra aerodynamiken, minska turbulensen och öka väderskyddet. Kåpglaset är ställbart i tre lägen (30 millimeters variation).

yamaha-mt-09-tracer-01

Den modifierade motorstyrningen är utvecklad för att ge mjukare gasrespons. Vidare är en fyra liter större bensintank, LED-ljus, antispinn, ABS-bromsar, 12-voltsuttag och centralstöd standard.

yamaha-mt-09-tracer-02

Packväskor finns som tillbehör, liksom Akrapovic avgassystem, smidda fotpinnar och reglage, LED-blinkers, högre kåpglas, dimljus, eluppvärmda handtag, komfortsdel, mjuka sidoväskor, toppbox, tankväska, GPS-hållare med mera.

yamaha-mt-09-tracer-29

Den digitala instrumenteringen, ärvd från Super Ténéré, innehåller många funktioner. Den vänstra displayen rymmer en varvräknare och en digital hastighetsmätare, medan den högra displayen informerar om aktuellt växelläge, aktuell bränsleförbrukning, avverkad körsträcka med mera.

yamaha-mt-09-tracer-05

Handtagsskydd är standard, liksom centralstöd och att sadelhöjden är justerbar i två lägen: 845 och 860 mm. Sadeln i det här fallet är bredare och mer vadderad än motsvarigheten hos MT-09. Det finns också en sänkningssats som gör att sadeln hos Tracer hamnar på samma höjd som den för MT-09: 815 mm. Även styret har en justering och kan flyttas framåt 10 mm.

yamaha-mt-09-tracer-48

Den trecylindriga 847-kubikcentimeter stora radmotorn av "crossplane-modell" är detsamma som hos MT-09, men med modifierad mjukvara. Tracer är utrustad med en styrenhet, D-Mode, som erbjuder tre möjliga körprogram: standard, vilket är det som du har varje gång du slår på tändningen, det sportigare A-läget och mjukare B-läget, som du även kan skifta mellan under färd, då gasen är avstängd.

yamaha-mt-09-tracer-06

Motorn erbjuder i det här fallet 115 hästkrafter som bäst vid 10.000 varv/minut och 87,5 Newtonmeter vridmoment vid 8500 rpm.

yamaha-mt-09-tracer-15

Chassit är i grund och botten samma som hos MT-09, men med en modifierad bakram som nu är anpassad för den bredare sadeln, passagerare och bagage för långa resor.

yamaha-mt-09-tracer-36

Yamaha anger att hjulbasen mäter 1440 mm, medan vikten i körklart skick uppges vara 210 kilogram.

Fjädringen erbjuder både justerbar förspänning och returdämpning och en fjädringsväg på 137 mm fram och 130 mm bak. Bromssystemet, med stöd av ABS (som inte går att stänga av), använder 298-millimeters bromsskivor fram och en 245mm bak. Slutligen har 17-tumshjulen klätts med 120/70 och 180/55 däck.

yamaha-mt-09-tracer-09

Körställningen har en framskjuten position, men det är långt ifrån obekvämt eller för sportigt. Mer av nyfikenhet än ett verkligt behov skiftar jag till den högre sadelhöjden efter några kilometer. Med det här alternativet är körställningen mer exakt och jag behöver inte längre leta efter en lämpligare körställning genom att flytta mig fram och tillbaka på sadeln.

Personligen anser jag att avståndet till styret är i kortaste laget, något som åtgärdas genom att flytta fram det 1 cm, vilket är tillräckligt för att ge en mycket bekvämare ställning. Positionen för benen, även för längre förare, är bra, mycket tack vare kompaktheten hos motorn och bensintankens utformning.

Sadeln är inte supermjuk men bekväm, även passagerarens där det även finns två stora handtag att greppa kring. Under provkörningen fungerar kåpan bra. Visst, fartvinden känns, men kåpan med sitt justerbara kåpglas gör sitt jobb, och ger ett bra väderskydd och det utan jobbig turbulens kring huvudet.

yamaha-mt-09-tracer-14

En viss grad av vibrationer känns i hastigheter mellan 90 och 110 km/h på högsta växeln, men är i stort sett bortblåsta vid alla andra körförhållanden. Med de första kurvorna kommer det verkligt roliga: Tracer tar böj efter böj med stor exakthet, men med en svag tendens till understyrning.

Jag drar fram genom det kurviga andalusiska landskapet och skiftar mellan mysigt touringtempo till mer offensiv körning, och i båda fallet känns det bra. Accelerationen är stark utan att vara allt för aggressiv, och framhäver karaktären hos den trecylindriga motorn.

Motorn tar sig bra från botten, och tack vare den välanpassade växellådan kan du få mycket bra acceleration i varje läge.

yamaha-mt-09-tracer-43

De vanligtvis bra asfaltsvägarna här i Spanien, visade sig vara lite väl hala vid detta tillfälle. Under de tidiga morgontimmarna var det till och med frost på sina håll, men även när temperaturen steg lite senare inpå dagen var vägarna fortfarande stundtals hala. I dessa avsnitt var bakhjulssläpp i stort sett ”oundvikliga”. Antispinnsystemet TCS ingriper på ett mjukt vis och inte i ”första taget”, utan tillåter en viss grad av bakhjulsspinn. Måhända är detta inte optimalt för nybörjare, men desto roligare för oss mer erfarna förare, som kan manövrera i dessa situationer, än som är fallet med ”skarpare” antisladdsystem.

Bromsarna är bra och effektiva, med bra känslighet hos reglagen. Ingripandet från ABS-systemet är inte särskilt kännbart, och aktiveras endast när det verkligen behövs. Bra.

yamaha-mt-09-tracer-03

När det gäller förbättringspotential anser jag att backspeglarna gärna kunde erbjuda en bättre bakåtsikt. Dessutom hade jag gärna sett automatisk återgång av körriktningsvisarna.

Vi hade förvisso en bra tid även med de originalmonterade däcken, Dunlop Sportmax D214,trots att de enligt mig är alltför känsliga för de temperaturförändringar som rådde i det här fallet, 1-23 plusgrader. Det skulle vara intressant att köra Tracer igen, men denna gång med Bridgestone Battlax S20 som Yamaha föreslår som ett alternativ, eller möjligen med Pirelli Scorpion Trail.

yamaha-mt-09-tracer-46

Vid sportigare körning kan fjädringen upplevas vara lite för mjuk, men det är fortfarande en bra kompromiss för Tracer:s tänkta användningsområde. Mer synd är att det saknas lättåtkomligt vred för justering av fjäderförspänningen.

För 93.900 kronor erbjuder Yamaha här en rolig motorcykel för att köra med i stan, på långresor och kortare söndagsutflykter. 

MER FAKTA OM YAMAHA MT-09 TRACER

Reportaget är publicerat i samarbete med MotoBlog.it