I höstas besökte jag Schuberts fabrik i tyskland och fick möjlighet att se tillverkningsprocessen av deras hjälmar. I samband med provkörningen av nya Triumph Sprint GT som ägde rum i Skottland passade jag på att testa Schuberts Hjälm ”C3”. Här kan du läsa min utvärdering av hjälmen.

 

 

LÄS REPORTAGET FRÅN BESÖKET HOS SCHUBERT

 

Som bilderna visar är C3’an en klassisk öppningsbar hjälm av ”BMW-typ”. Jag ska ärligt säga att jag genom åren fnyst åt ”BMW”-hjälmarna och tyckt att det ser helfånigt ut.

fb_Schubert_2Och visst, det ser fånigt ut när man spatserar omkring med hakskyddet i uppfällt läge. Men…

…med siktet inställt på en touringresa och om exempelvis frun skulle med bakpå så är C3’an guld värd!

Grymt praktiskt att kunna flippa upp hakskyddet och förvandla integralhjälmen till en öppen hjälm när man stannar till i en korsning och vill prata om vägvalet.

Tidigare modeller av ”BMW”-hjälmarna har ju haft en väldigt speciell design även i nedfällt läge. Den nya C3’an ser ut som och beter sig som en normal touringanpassad integralhjälm i stängt läge.

Det inbyggda solvisiret är lättmanövrerat med vänsterhanden och ger fint skydd även när man åker med öppet visir för att få in mer friskluft.

Friskluftsintagen frampå och uppe funkar fint. Även då dimman väller in så klarar jag mig från imma. Pin-lock-visiret gör nog sitt till också. Främre intaget skickar in ordentligt med luft så jag till och med blir för kall i pannan efter ett tag. Men det utan att det blåser i ögonen. I stängt läge är lufttillförseln ändå tillräcklig för att slippa imma.

Hjälmens komfort är fin och ljudnivån utan anmärkning. Men dag två på resan väljer jag ändå att stoppa i öronpropparna för att slippa vindbruset när farten skruvas upp.

Det som stör mig en aning är att det behövs två händer för att stänga hjälmen ordentligt så att båda sidors låshakar klickar i ordentligt. En framifrån och en som håller i bak. Om man ändå vill stänga hjälmen först när man börjat rulla får man ge sig själv en ordentlig snyting på hakan. Då går den i lås fint…

Skulle jag stå i begrepp att köpa mig en touringhoj typ Triumph Sprint GT inklusive ny utrustning till mig och frun, och med tankarna på kontinenten, skulle jag utan tvekan välja en öppningsbar hjälm typ Schuberths C3.

MER OM SCHUBERTS HJÄLMAR

Prislista för Schuberth C3

Deep Black

SEK. 5.695,-

White

SEK. 5.695,-

Matt Black

SEK. 5.695,-

Red

SEK. 5.695,-

Titan silver

SEK. 5.695,-

Anthrazit

SEK. 5.695,-

C3 World Black Glossy

SEK. 6.495,-

C3 World white

SEK. 6.495,-

C3 Stripes Black Glossy

SEK. 6.495,-

C3 Stripes Black Matt

SEK. 6.495,-

C3 Stripes White

SEK. 6.495,-

C3 Flour yellow

SEK. 6.295,-

C3 Carbon

SEK. 7.995,-

(Rekommenderade priser. Försäljningspriserna är inkl. moms.)