BMW GS jagar solnedgången i Australien

För en del är BMW R1200GS den bästa landsvägsmotorcykeln i världen, för andra är det den mest mångsidiga motorcykeln som nu finns till försäljning, men det finns också många förare som anser att det är en av de bästa terränggående motorcyklar pengar kan köpa.

Faktum är att GS nyligen framröstades som 2010 års näst bästa offroadcykeln då det var dags att utse "Dirt Bike of the Year" av våra vänner och samarbetspartners hos Australasian Dirt Bike Magazine. Här jämförs alla de bästa motocross, enduro, offroad och äventyrscyklar mot varandra för att utvärderas på en mängd olika punkter.

 

Men långt innan resultatet av dessa utmärkelser var kända visade BMW Motorrad Australiens marknadschef, Miles Davis, redan BMW:ns stora potential för olika ändamål när han tog en standard R 1200 GS dit ingen boxertvåa någonsin lär ha varit tidigare – på en 700 kilometer lång Solnedgångsturné i Hattah mallee-området i Australiens ”Outback”.

fb_GS_Roost

Dessa äventyrsturer organiseras av den före detta öken- och safariracern Klaus Müller från Tyskland, som startade sin res- och touringverksamhet i Australien för ungefär 30 år sedan. Klaus arrangerar dessa turer ännu idag och har använt sig av BMW G 450 X ända sedan han testade en 2008, och nu används denna maskin för hans australiska Trail Bike Tours. Han har nu kört omkring 2000 mil på den och lär bara ha behövt ge den grundläggande service och den är ”still going strong”.

 

Van att se den vanliga blandningen av DR, EXC, WR-F, XR och G450X på hans resor, blev Klaus och de övriga deltagarna något förvånade över att se BMW:s Miles Davis lossa en stor GS i början av den stora Solnedgångsturnén i den lilla utposten Hattah, strax söder om Mildura vid Victoria/South Australiagränsen. Miles avsikt var emellertid att ta GS på de slingrande sandiga stigarna och visa de andra förarna vad den stora BMW:n är kapabel till.

fb_GS_Wheelie2

Detta landskap innehåller ”scrub” (buskar), torrlagda salta sjöbottnar och mjuka sanddyner som sträcker sig norrut genom nationalparken mot hjärtat av Australiens stora vildmark, så du behöver veta vart du ska. Men efter att tillbringat mer än ett kvarts sekel i området känner Klaus till vägarna och spåren och kunde guida förarna upp och ner för sanddynerna och längs med rutten på hans G450X.

 

Den kompetens som krävs för körning i djup, mjuk sand kan förvärvas genom att bege sig ut och köra där i praktiken. Många av förarna på de lättare motorcyklarna kämpade med olika djupa spår, dolda rötter, böljande dyner och skiftande ytor som orsakade många krascher medan några maskiner överhettades - och utmattade, misshandlade och skadade förare. I en uppvisning av superlativ maskinstyrning, förde Miles den stora GS:en genom den sandiga ödemarken - till glädje för off-roadjournalisterna Russ och clubby från Trailzone Magazine, vars hjälmkamera-bilder av Miles i aktion visar tydligt vad GS kan prestera med en anständig förare vid reglagen.

 

Den stora GS:en var även maskinen vald att transportera en skadad förare (som hade tampats med ett träd - och förlorat!) tillbaka till "civilisationen" för överföring till en ambulans den långa resan till sjukhuset i Adelaide. Övriga deltagare kunde därefter njuta av körningen och vyerna då de körde genom hjärtat av Murray Sunset National Park ledda av Klaus Müller, som bestämde takten längst fram på sin G450X, och förde deltagarna ut ur ”buskaget” och tillbaka till civilisationen.

fb_GS_Sunset

Klaus Müller och Miles Davis

 

-Min G450X är magi och gör allt jag ber den om. Den är mycket lättskött och väldigt roligt att köra i öknen. Jag har tur att mitt "kontor" är den underbara australiensiska vildmarken där jag får köra mellan 1000 - 1200 mil per år. På grund av de framsteg som gjort i tillförlitlighet och teknik, såsom motor, fjädring och bromsar, kan jag fortsätta att köra med många andra människor och njuta av vildmarken. Det var fantastiskt att ha sällskap av en BMW R 1200 GS, med ett uppenbarligen mycket skicklig förare, som hängde med under hela den 70 mil långa Sunset Desert turnén. Att se denna cykel erövra sanddyner, saltbäddar och svårare hinder än vad som finns på en motocrossbana, visar på anpassningsförmåga, briljant design och stabilitet – och min lilla sväng med den var en uppenbarelse, kommenterade Klaus Müller efter turen.

 

För mer information om Australian Trail Bike Tours kontakta Klaus Müller på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. och för information om BMW i Australiens Offroadkurser, e-post:Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.