Efter 17 år - och 18 säsonger - i MotoGP-depån, har den femfaldige världsmästaren Jorge Lorenzo meddelat att han lägger ner GP-racingen.

Spanske Lorenzo debuterade i 125-VM år 2002 och missade den första dagen i sitt första Grand Prix eftersom han fortfarande var för ung. Men hans 15-årsjubileum föll på kvalificeringsdagen och den unga spanjoren drog ut för att göra de första varven i vad som skulle bli en av de mest framgångsrika karriärerna genom tiderna. Redan under sitt fjärde race hade han fått sina första poäng, och hans bästa placering det året var sjua, i Rio de Janeiro. Ett år senare, i Rio, vann han sitt första Grand Prix.

Vid den japanska GP-spelaren 2019 gjorde Jorge Lorenzo sin 200:e Grand Prix-start i främsta roadracing-klassen och blev den sjunde föraren genom tiderna som nådde milstolpen i klassen och den andra spanska föraren tillsammans med Dani Pedrosa.

- När Jorge var 32 år och 169 dagar gammal, på racedagen på Motegi 2019, blev Lorenzo den yngsta föraren som nådde milstolpen med 200 starter i främsta roadracingklassen, och tog rekordet från Dani Pedrosa som var 32 år och 170 dagar gammal vid Qatar GP 2018 .

- Lorenzo (47) är den andra spanska föraren med flest GP-vinster i främsta klassen efter Marquez (55).

- Lorenzo (20 år 345 dagar gammal) är den tredje yngsta föraren som vunnit i tre Grand Prix-klasser, efter Marc Marquez (20 år 63 dagar gammal) och Pedrosa (20 år 227 dagar gammal).

- Dessutom, vid 20 år 345 dagar gammal, är Lorenzo på sjätte plats på listan över de yngsta förarna som vunnit i främsta roadracingklassen, efter Randy Mamola (20 år 239 dagar gammal).

- Lorenzo är den yngsta föraren som startat ett GP-race, 15 år och 1 dag gammal i Jerez år 2002.

- Med fem VM-titlar (2 x 250cc, 3 x MotoGP) är Lorenzo den tredje spanska föraren med flest mästerskapsvinster inom Grand Prix-racing efter Marquez (8) och Angel Nieto (12 + 1).

- Sedan 2008 har Lorenzo varit mästerskapstvåa vid tre tillfällen (2009, 2011, 2013) och slutat som tredje bäst vid åtta tillfällen (från 2009 till 2016), medan hans bästa år var 2010 när han vann MotoGP-titeln med 383 poäng (nio segrar, 16 pallplatser och sju pole-starter).

2010 blev Lorenzo den andra spanska föraren genom tiderna som vann titeln i främsta roadracingklassen efter Alex Criville (1999 / 500cc).

- På Mugello 2018 blev Lorenzo den andra föraren inom Grand Prix-racingen som vunnit på både Yamaha och Ducati-maskiner (precis som Loris Capirossi).

- Lorenzo behövde 24 race på sig för att vinna med Ducati. Endast två förare behövs färre tävlingar på sig för att stå på toppen av pallen med det italienska märket: Capirossi (6) race och Casey Stoner (1).

- Lorenzos seger på Mugello / 2018 var den 25:e gången av hans 47 segrar i främsta roadracingklassen som han hade vunnit efter att varit först över linjen på varje varv, och femte gången på Mugello (2012, 2013, 2015, 2016 och 2018).

- I Barcelona 2018 blev Lorenzo den fjärde föraren som nådde milstolpen 150 pallplatser inom Grand Prix-racingen tillsammans med Valentino Rossi, Giacomo Agostini och Pedrosa. Han var den andra spanska föraren som lyckades med det.

- Österrike 2018 var Lorenzos första seger på Red Bull Ring, som är den 17:e banan där han har vunnit minst en gång i främsta klassen.

- Lorenzos vinst i Österrike / 2018 var den 29:e gången av hans 47 segrar i främsta klassen som han inte hade vunnit från pole position.

- I Barcelona 2018 blev Lorenzo den åttonde föraren som kvalificerade sig på pole position med motorcyklar från två olika tillverkare i MotoGP-klassen sedan 2002. Andra för att uppnå detta är Rossi, Andrea Dovizioso, Stoner, Max Biaggi, Sete Gibernau och Aleix Espargaro.

2015 blev Lorenzo den tredje föraren genom tiderna som säkrade titeln i främsta roadracingklassen i årets sista race, och det med ett poängunderskott inför start, tillsammans med Wayne Rainey (1992) och Nicky Hayden (2006).