Det finns racing, och så finns det racing. Helgens MotoGP Sprint på spanska Jerez var ännu en minst sagt händelserik uppgörelse när 2023 års MotoGP-säsong fortsätter att leverera. Samma sak kan sägas om sydafrikanen Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) som hade en häftig fajt med framför allt teamkamraten Jack Miller under det något förkortade springracet, för att slutligen säkra sin andra sprintseger av fyra möjliga. Miller gjorde det förvisso till en thriller längst fram, men australienaren blev slutligen omkörd av regerande mästaren Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) på sista varvet, för att sluta som trea.

Efter sprint-racet var mångas ögon riktade mot KTM-förarna när startlamporna släcktes och båda fabrikshojarna drog iväg med Miller i täten före Binder och Martin genom sväng 1.

Samtidigt fortsatte Fabio Quarararos (Monster Energy Yamaha MotoGP) med en mardrömsstart när fransmannen kraschade ur racet vid sväng 2, liksom Miguel Oliveira (CryptoDATA RNF MotoGP Team) som gjorde sällskap med Yamaha-mannen i gruset.

Incidenten, som i sin tur ledde till att luftstaketet hade gått ner vid sväng 2, resulterade i rödflagg och omstart. Medan nödvändiga säkerhetsåtgärder vidtogs förberedde sig startfältet på att återställas och starta om igen. Lyckligtvis för Quartararo, ansåg en läkarundersökning fransmannen vara okej för att köra och #20 återvände till start, men den här gången med ett extra långt straffvarv i bagaget för vad som ansågs vara oansvarig körning vid sväng 2.

Återigen var det KTM som tog täten med Binder främst före Miller med Martin på 3:e plats innan Bagnaia smet förbi Martin och tog över tredjeplatsen.

Binder, Miller, Bagnaia, Jorge Martin (Prima Pramac Racing) och Aleix Espargaro (Aprilia Racing) var ordningen första varvningen. Det dröjde inte länge innan KTM:arna bytte plats när Miller tog ledningen i hopp om att bli den första föraren i MotoGP-historien att ta tre segrar med tre olika tillverkare.

Med 21 varv kvar började KTM:arna dra ifrån Ducatiförarna Bagnaia och Martin, och utökade ledningsmarginalen till drygt en halv sekund. Binder tog sedan tillbaka ledningen från teamkamraten medan Bagnaia hade fått lite extra tempo för att sätta det snabbaste varvet i racet hittills och överbrygga gapet till den ledande duon.

Bagnaia slösade ingen tid på att ta sig förbi Miller för att ta över 2:a-platsen, och med sikte på den andra KTM:n, uppe i ledningen. Ett varv senare hade Miller fallit offer för Martin som avancerade till P3 och degraderade Miller till P4. En stund senare lyckades dock Miller passera upp på insidan av Martin, vilket samtidigt gjorde det möjligt för Espargaro att blanda om ordningen där vi nu fick se Miller på 3:e, Espargaro 4:e, och Martin som 5:a.

Ett varv senare var ordningen omskadad igen, med KTM-förarna Binder och Miller etta och tvåa igen med Bagnaia nu på 3:e plasts och Espargaro som i 4:a.

Martin tog sig återigen förbi Espargaro med 13 varv kvar. Spanjoren hade siktet inställt på Bagnaia som var en halv sekund längre fram, på den sista pallplatsen.

Under tiden kom Miller under ytterligare press från Jorge Martin, vars teamkamrat Johann Zarco (Prima Pramac Racing) hade kraschat ur racet precis efter att ha kört om Espargaro.

Strax efter det skedde en betydande vändning i mästerskapet när mästerskapsledaren Marco Bezzeccchi kraschade ur Grand Prixet och gav förstaplatsen till Pecco Bagnaia.

Kraschen innebar att kampen om segern längst fram stod mellan de två männen i toppen av MotoGP-tabellen. Med Bagnaia på andra plats och Binder sex tiondelar framför, placerade de provisoriska poängen Bagnaia i ledningen 15 poäng efter raceledaren.

Bagnaia nöjde sig dock inte med det, utan var på jakt efter seger, och började ta in på Binder.

Fyra varv kvar och Bagnaia var klistrad tätt bakom Binders KTM innan världsmästaren tog sig själv upp på insidan av sydafrikanen vid sista kurvan för att ta över ledningen med tre varv kvar.

Binder gjorde några försök att ta sig förbi, men Bagnaia var för stark och kunde slutligen passera mållinjen som segrare, med Binder som tvåa.

Efter incidenten under det inledande racestarten vid kurva 2, hade Fabio Quartararo bestraffats med ett extra långt varv för vad som ansågs vara oansvarig körning, och nu bestämde Quartararo att det var dags att ta sitt straff.

Tiden kom för fransmannen men efter att ha misslyckats med att fullfölja straffet helt korrekt var Quartararo tvungen att upprepa det långa varvet som resulterade i att #20 rasade ner i resultatlistan. Men en efter en tog sig Quartararo förbi förarna före för att ta hem en heroisk 10:e-plats. Trots Yamaha-förarens ansträngningar ser det däremot inte bra ut för Quartararo vad gäller titelkampen, då han i skrivande stund ligger på 11:e plats i mästerskapet med 47 poäng efter racesegraren Bagnaia.

MotoGP drar nu vidare till Frankrike och Le Mans den 14 maj. 

Topp 10 – MotoGP Jerez 2023:

1. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team)
2. Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) +0.221
3. Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing) +1.119
4. Jorge Martin (Prima Pramac Racing) +1.942
5. Aleix Espargaro (Aprilia Racing) +4.760
6. Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) +6.329
7. Dani Pedrosa (Red Bull KTM Factory Racing) +6.371
8. Alex Marquez (Gresini Racing MotoGP™) +14.952
9. Takaaki Nakagami (LCR Honda IDEMITSU) +15.692
10. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) +15.846