Triumph blir ny exklusiv leverantör av motorer till Moto2

I samband med helgens MotoGP på italienske Mugello-banan passade Triumph idag på att tillkännage att företaget blir exklusiv motorleverantör till Moto2-världsmästerskapet från säsongen 2019.

Triumph har tecknat ett treårigt avtal med Dorna – MotoGP:s kommersiella rättighetsinnehavare - för att leverera en särskild race-anpassad 765-kubikcentimeters Triumph trippelmotor, baserad på kraftpaketet från den helt nya 2017 års Triumph Street Triple. Provkörning av 2017 års Triumph Street Triple kan du läsa HÄR

Den nya motorn är en kraftfull utveckling av race-vinnande Daytona 675R-motorn som bland annat har vunnit flera Supersportsegrar på Isle of Man TT, Daytona 200 och i Brittiska Supersport-mästerskapet.

Baserat på den starka 765-kubikcentimeter stora motorn från Street Triple RS har den utvecklats för Moto2 med följande modifieringar;

- Modifierat topplock med reviderade insugs- och avgasportar för optimerat flöde

- Titanventiler och styvare ventilfjädrar för ett högre varvtal


- Lågeffekts Racegenerator för mindre effektförlust
- Högre utväxling på 1:a växeln

- Race-utvecklad slirkoppling som kommer att vara justerbar

- Särskild race-ECU som utvecklas i samarbete med Magneti Marelli


- Omarbetade sidokåpor för kompaktare motorformat


- Reviderat oljetråg för högre markfrigång

Motorn

Triumph Moto2 765cc trippelmotorn har utvecklats och anpassats för mer kraft och vridmoment.

I "road"-setup levererar den nya 765cc-motorn en effekt på 123 hästkrafter vid 11 700 rpm och 77 Nm vridmoment vid 10 800 rpm.
Den har mer än 80 nya delar jämfört med tidigare generationens motor, inklusive en ökning av borrning och slaglängd. De nya motorkomponenterna inkluderar;

- Ny vevaxel


- Nya kolvar


- Nya vevstakar och balansaxel

- Nikasilpläterade cylinderfoder

- Uppgraderad växellåda

Tävlingsspecifikationen av Triumph 765cc Moto2-motorn är utvecklad för att motorn ska andas mer fritt och varva snabbare än produktionsmotorn; Generellt sett har den ökad prestanda. Andra ändringar har också gjorts speciellt för att anpassa motorn för tävlingsbruk.

För att se en film om Triumph Moto2-motorn klicka här: https://youtu.be/bDT8y0WEfxo

Paul Stroud, Försäljningsdirektör för Triumph Motorcyklar kommenterar denna historiska händelse; "Detta är ett viktigt ögonblick för Triumph, som inleder ett nytt spännande kapitel i vår 109-åriga racinghistoria och som bygger vidare på våra berömda TT- och Supersport-racevinnande trippelmotorer.
Vi ser fram emot en lång och spännande relation med Dorna och Moto2-team, förare och fans".

Carmelo Ezpeleta, verkställande direktör för Dorna: "Vi är väldigt exalterade att få jobba med ett av världens mest ikoniska motorcykelmärken. Triumphs trippelmotorer är kända för sin starka linjära kraft och kraftfulla vridmoment, som har skördat många framgångar på racebanor vilket gör dem till det perfekta valet för Moto2-mästerskapet. Vi ser fram emot 2019-säsongen och början på en ny generation Moto2 i samarbete med Triumph".

Herve Poncharal, President för IRTA (International Road-Racing Teams Association), uttalade; "Moto2 är en nyckelklass för att ta hand om talangerna och föra dessa vidare in i MotoGP. Vi ser många toppförare i MotoGP som alla kommer från mellanklass-kategorin. Ankomsten av Triumph som enda motorleverantör och med nya ECU-enheter i mellanklassen markerar en ny era som säkert kommer att resultera i ett stort steg i utvecklingen, vilket gör Moto2 till den ultimata instegsklassen till MotoGP”.

Trevor Morris, teknisk direktör från ExternPro, som kommer att ansvara för den slutliga förberedelsen av motorerna för tävlingsserien, kommenterade; "Det är oerhört spännande att arbeta tillsammans med det ikoniska Triumph-motorcykelföretaget som leverantör av motorer till Moto 2-världsmästerskapet. Jag har länge varit en fan av trippelmotorn, dess unika egenskaper och prestanda kommer att säkerställa och förbättra mästerskapets framgångar. "

Julian Simon, 2009 års 125-världsmästare, tvåfaldig silvermedaljör i Moto2 och erfaren Moto2-testförare, som har varit involverad i testarbetet med motorn vid Aragon, säger: "Motorn känns stark och i synnerhet är mellanregistret mycket imponerande. Känslan mellan gasreglaget och bakhjulet är mycket direkt och kontrollerbart. Den allmänna känslan är mycket bra och motorn visar redan stor potential”.