Årets Pro Superbike-säsong, som presenterades i samband med MC-mässan På Två Hjul i Göteborg i helgen, är resultatet av ett samarbete mellan SM-arrangörer, SVEMO, team- och förarförening och STCC. Fyra av tävlingarna kommer att köras tillsammans med STCC på Mantorp Park och Ring Knutstorp. De övriga fyra tävlingarna kommer att köras på Falkenberg, Anderstorp, Linköping och Karlskoga –där deltävlingen på Karlskoga blir i samband med Bike Week den 28-29 juli, årets största träff för alla motorcykelintresserade.

– Vi tackar alla parter för att ha gjort sitt bästa för att hitta en optimal lösning, säger Bob Huzell, VD för STCC AB som driver Pro Superbike-mästerskapet. Nu har vi tillsammans lagt grunden för en riktigt bra säsong som kommer att gynna alla inblandade, såväl deltagare som arrangörer. Ett stort tack till alla inblandade.

Med alltför få banor i STCC-kalendern som var lämpliga för roadracing behövdes ett tillskott av tävlingstillfällen utanför den ordinarie STCC-kalendern. Med den nya lösningen, som omfattar även SM-arrangörernas tävlingar, får säsongen fler tävlingar än förra året samtidigt som säsongs- och startavgifter ligger på en rekordlåg nivå.

– Nu har vi skapat optimala förutsättningar för ett stort startfält i årets mästerskap vilket kommer att gynna både SM-arrangörerna och STCC, säger David Andersson, förarrepresentant och teamchef för Team Aprilia Racing by DART.

– Det har aldrig funnits tillfällen till mer körtid per krona och det är positivt för återväxten på elitnivå i Pro Superbike, fortsätter Joakim Wiedesheim, chef för Team CaWalli som ställer upp i årets säsong med regerande Pro Superbike-mästaren Filip Backlund på en Kawasaki.

Klas Östlund, affärsenhetschef för KGK Motor som bland annat importerar Suzuki, var nöjd efter beskedet.

– Från branschens sida är roadracing viktigt för att lyfta fram motorcyklismen i Sverige och vi är väldigt glada för att alla aktörer inom sporten nu jobbar åt samma håll, säger han. Nu har vi förutsättningar att bjuda publiken på spännande racing och underhållning.

Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet, SVEMO, gläds också åt att en lösning nu har presenterats.

– Vi tror att den här lösningen gynnar motorcykelsporten som helhet, både för arrangörer och deltagare, säger Fredrik Hansson ordförande i roadracingsektion på SVEMO. Att samköra arrangemangen mellan SM-arrangörer och STCC skapar möjligheter för både elit- och bredd bland deltagarna. Nu kommer eliten att komma till SM-deltävlingarna samtidigt som förare som är på väg upp i karriären har möjlighet att köra på de riktigt stora evenemangen i samband med STCC.

Mike Luff, VD för Karlskoga Motorstadion, har representerat SM-arrangörerna i förhandlingarna.

– För vår del innebär detta att vi bidrar till att skapa trygghet för eliten i svensk roadracing, säger Mike Luff. Samtidigt kommer vi att arrangera vår Challenge-serie för förare som vill köra på en nivå som passar dem och det gör att startfälten under SM-tävlingarna kommer att bli större än vad som annars varit fallet och det ser vi naturligtvis som väldigt positivt.

Pro Superbike kommer som vanligt att köras i två klasser, huvudklassen Pro Superbike som gäller SM-tecknet och en privatcup för mindre erfarna förare. Premiären körs på Anderstorp den 28-29 april.

Årets Pro Superbike-kalender

28-29 april Anderstorp (tillsammans med övriga SM-klasser)

4-5 maj Mantorp Park (tillsammans med STCC)

18-19 maj Ring Knutstorp (tillsammans med STCC)

20 maj Falkenberg (tillsammans med övriga SM-klasser)

16-17 juni Linköping (tillsammans med övriga SM-klasser)

6-7 juli Mantorp (tillsammans med STCC)

28-29 juli Karlskoga (tillsammans med Bike Week)

7-8 sep Ring Knutstorp (tillsammans med STCC)