Den italienske Apriliaföraren Max Biaggi utökade sin mästerskapsledning efter de två 20-varvsracen på Brno under söndagen, inför 64.000 åskådare. Max har nu vunnit tio race på Brno i alla typer av klasser, men idag var han tvungen att dela upp vinsten med Hondaföraren Jonathan Rea, som kammade hem segern i första racet.

Race 1

Rea vann stort, med 2,5 sekunders lucka till Max Biaggi. Chris Reas senaste pallplacering innan detta race var på Kyalami i maj. Rea startade från tredje startplasts, med Biaggi på andraplats och Crutchlow från Pole (som slutade trea). Sylvain Guintoli (Suzuki) noterade sitt bästa race med en fjärdeplats, medan Ruben Xaus (BMW) hade sitt bästa resultat med en femteplacering. Noriyuki Haga (Ducati), snabb i början av kvalet, 15e plats efter Superpole, men återhämtade sig väl och slutade som sexa.

rea

-Inledningsvis vet jag inte riktigt vad som egentligen hände, men rätt som det var låg jag i ledning. Denna seger vill tillägna min teamchef, Ronald tio Kate, som inte är här med oss i helgen. Idag var det som och inget kunde gå fel, nu ska jag tillbaka till killarna och försöka få till en ännu bättre cykel för race 2 och så ska vi se vad jag kan åstadkomma. Jag var tvungen att kapitalisera på Max svagheter i vissa böjar, det var ett riktigt tufft race där ute och mycket varmt, förklarar Jonathan Rea.

 

-Vi kom hit på fredagen och vi hade inte riktigt samma känsla som jag hade förra året så vi försökte att ställa in cykeln så nära som fjolårets maskin. I stort gjorde vi förbättringar, men min känsla var inte bra. Tyvärr har denna helg varit så, men vi kommer att göra några ändringar för race 2 och förhoppningsvis kommer det att finnas några överraskningar, kommenterar Max Biaggi.

 

-Att säga att jag är besviken är nog en underdrift. Jag gick in i tävlingen med höga förhoppningar, greppet igår var riktigt bra för oss i värmen men som ni såg kämpade vi med bakgreppet redan från början. Johnny körde fantastiskt och körde ifrån mig, och även Max. Jag försökte mitt bästa och det är allt jag kan göra, berättar Cal Cruthclow.

 

 

Race 2

Biaggi hittade den sista procenten av hastighet han saknade i race 1 och kunde köra till sig sin nionde seger för säsongen, vilket ger honom ett 50-procentigt vinstförhållande hittills. Rea ledde inledningsvis men slutade 4,6 sekunder bakom Italienare, efter att Max gled förbi, med Michel Fabrizio (Ducati) på tredje plats, den enda pallplatsen för Ducati denna dag. Tvåfaldige mästaren Toseland gjort en stor återhämtning från 12: e plasts under första varvet, till fjärdeplats i mål, efter att han lyckats ta sig förbi Haga med ett varv kvar att köra. Checa körde i mål på sjätte plasts, Guintoli sjua och Biaggi's teamkamrat Leon Camier knep åttonde platsen. Shane Byrne (Althea Ducati) kom på nionde plats, platsen före Haslam.

Cal Crutchlow körde i depå för att byta bakdäck i race två, och när han körde ut igen satte han ett nytt varvrekord under raceförhållanden, med 1'59 0,291.

-Jag kan den här banan ganska bra och stärkt av passionen från fansen här i Tjeckien försökte vi något alldeles extra och gjorde några ändringar på cykeln, viktfördelning och växellåda och resultatet var mycket bra, så jag är glad. För mig är det den tionde segern här, och detta är mitt andra hemland. Jag älskar det här stället, kommenterade en glad Max Biaggi.

Jonathan Rea: "Max drog upp ett otroligt tempo, jag vet hur svårt det var att hålla andraplatsen och han var på väg bort från oss, men ändå har det varit en bra helg med en 1-2 idag. Tack alla i mitt team för att ni grävde djupt och gav mig ett paket som jag kunde tävla med, sa Jonathan Rea efter målgång.

-Jag hoppas att jag kan fortsätta på detta sätt för resten av säsongen. Vi fick ett mycket bra resultat i race 2 i synnerhet efter det problem jag hade i det första racet. Jag var naturligtvis tvungen att försvara min ståndpunkt i kampen med Xaus men jag är glad över att vara tillbaka på prispallen igen, sa Michel Fabrizio.

Resultat - Race 1 - Superbike VM - Brno

1  65 Rea J. (GBR) Honda CBR1000RR 40'16.037 (161,014 kph) 
2   3 Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 Factory 2.518 
3  35 Crutchlow C. (GBR) Yamaha YZF R1 4.071 
4  50 Guintoli S. (FRA) Suzuki GSX-R1000 7.160 
5 111 Xaus R. (ESP) BMW S1000 RR 8.602 
6  41 Haga N. (JPN) Ducati 1098R 11.379 
7  52 Toseland J. (GBR) Yamaha YZF R1 11.513 
8  91 Haslam L. (GBR) Suzuki GSX-R1000 16.487 
9   7 Checa C. (ESP) Ducati 1098R 20.829 
10  57 Lanzi L. (ITA) Ducati 1098R 25.164 
11  66 Sykes T. (GBR) Kawasaki ZX 10R 32.602 
12  67 Byrne S. (GBR) Ducati 1098R 36.748 
13  23 Parkes B. (AUS) Honda CBR1000RR 39.183 
14  95 Hayden R. (USA) Kawasaki ZX 10R 59.889 
15  15 Baiocco M. (ITA) Kawasaki ZX 10R 1'05.329 
RET  84 Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R  
RET  99 Scassa L. (ITA) Ducati 1098R  
RET   2 Camier L. (GBR) Aprilia RSV4 Factory  
RET  77 Vermeulen C. (AUS) Kawasaki ZX 10R 
RET  96 Smrz J. (CZE) Aprilia RSV4 Factory 
RET  76 Neukirchner M. (GER) Honda CBR1000RR

Resultat - Race 2 - Superbike VM - Brno

1 3 Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 Factory 40'12.236 (161,268 kph)
2 65 Rea J. (GBR) Honda CBR1000RR 4.627
3 84 Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R 13.600
4 52 Toseland J. (GBR) Yamaha YZF R1 16.372
5 41 Haga N. (JPN) Ducati 1098R 17.530
6 7 Checa C. (ESP) Ducati 1098R 21.704
7 50 Guintoli S. (FRA) Suzuki GSX-R1000 23.769
8 2 Camier L. (GBR) Aprilia RSV4 Factory 25.875
9 67 Byrne S. (GBR) Ducati 1098R 30.374
10 91 Haslam L. (GBR) Suzuki GSX-R1000 34.002
11 57 Lanzi L. (ITA) Ducati 1098R 34.691
12 23 Parkes B. (AUS) Honda CBR1000RR 49.270
13 95 Hayden R. (USA) Kawasaki ZX 10R 1'03.258
14 35 Crutchlow C. (GBR) Yamaha YZF R1
15 15 Baiocco M. (ITA) Kawasaki ZX 10R
RET 96 Smrz J. (CZE) Aprilia RSV4 Factory
RET 111 Xaus R. (ESP) BMW S1000 RR
RET 77 Vermeulen C. (AUS) Kawasaki ZX 10R
RET 66 Sykes T. (GBR) Kawasaki ZX 10R
RET 76 Neukirchner M. (GER) Honda CBR1000RR