Under lördagen har jag haft det stora nöjet att provköra nya KTM 1290 Super Duke R på fantastiskt härliga bergsvägar i södra Spanien. Redan nu kan jag avslöja att det är den läckraste nakenmodell jag någonsin haft nöjet att umgås så här intensivt med.

Förra året fick vi nöjet att se, klämma och känna på den första prototypen av KTM 1290 Super Duke R. För några veckor sedan kunde vi visa de första bilderna på modellen som är redo för att möta världens motorcyklister, och nu har jag kört mina första mil på landsväg med den nya motorcykeln.

Den 1301-kubikcentimeter stora V-twinnen uppges erbjuda 180 hästkrafter (130 kW) och 146 newtonmeter vridmoment som mest. Med sin vikt på 189 kilogram kan man redan på pappret ana att det här är en motorcykel utöver det vanliga.

Tack vare dess sofistikerade antispinnsystem och ABS-bromsar behöver den inte vara särskilt krävande att köra, det finns tre olika lägen för antispinnsystemet (Sport, Street och Rain). Dessutom går det att stänga av såväl antispinn som ABS. Men när jag får det där härliga suget efter mer, så finns det så att det räcker och blir över även för den mest krävande föraren. Personligen så älskar jag det. Under ett antal år har det gått en trend i allt fler politiskt korrekta "lagom-motorcyklar", och det är väl givetvis bra på många sätt. Men för oss som inte bara ser motorcykelkörningen som något mysigt, eller något man enbart gör för att slippa trängas med bil i köerna, så är det här en underbar gåva från Mattighofen.

Så här långt kan jag avslöja att det är en brutal maskin, men som samtidigt är städad och inte alls så bångstyrig som dess föregångare, 990 Super Duke R. Med påkostade bromsar och fjädringskomponenter som erbjuder fullständiga justeringsmöjligheter sätter den här motorcykeln ribban högt.

Efter morgondagens provkörning kommer jag att ha jag en ännu bättre bild av hur den är att köra på såväl bana som ute på allmänna vägar. Och inom kort kommer du kunna läsa det kompletta reportaget med utvärderingen av KTM 1290 Super Duke R här på Fastbikes.se.