×

Varning

Joomla\CMS\Filesystem\Folder::files: Sökvägen är inte en mapp. Sökväg: [ROOT]/images/stories/stories/2022/09-SEP/bmw/s1000rr

×

Observera

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder:

Med en kraftfullare motor, avancerad fjädring och chassi, de nya assistanssystemen Brake Slide Assist och DTC Slide Control samt optimerad aerodynamik med vingar, och en omdesignad bakdel, uppger BMW att prestandan hos S 1000 RR höjts till en högre nivå.

Nya BMW S 1000 RR – uppges vara ännu mer dynamisk tack vare omfattande innovationer hos motor, fjädring, chassi, aerodynamik, design och elektroniska assistanssystem.

Sporthojen som först presenterades 2009 kommer nu att finnas tillgänglig i en ny utgåva med avancerad motor och chassi, optimerad aerodynamik med vingar, en ny bakdel och nya assistanssystem.

Den nya RR har en 4-cylindrig radmotor baserad på kraftenheten hos nuvarande S 1000 RR. Toppeffekten uppges nu vara 154 kW (210 hk) vid 13 750 rpm, 2 kW (3 hk) mer än den tidigare modellen. Det maximala vridmomentet på 113 Nm genereras vid 11 000 rpm. Vidare uppges det användbara motorvarvtalsintervallet för nya RR vara betydligt bredare och fylligare. Det maximala motorvarvtalet ligger på 14 600 rpm.

Dynamic Traction Control DTC har utökats med funktionen Slide Control. Den tillåter föraren att välja två förinställda sladdvinklar för antispinn-systemet vid accelereration ut ur kurvor. Tekniskt sett uppnås detta med hjälp av en styrvinkelsensor. Upp till respektive lutningsvinkel tillåter traction control-systemet slirning av bakhjulet när man accelererar ut ur en kurva, vilket möjliggör bakhjulssladdande. När det förinställda styrvinkelvärdet uppnås ingriper antispinnsystemet, minskar slirning och stabiliserar motorcykeln.

Hjärtat hos chassit på den nya RR är fortfarande ramen i aluminium, som är en svetsad konstruktion av fyra gravitationsgjutna element, med motorn som integrerad enhet (vilken precis som tidigare är lutad framåt 32 grader). Styrhuvudets vinkel har planats ut med 0,5° och förskjutningen av gaffelkronorna har minskats med 3 mm. Den nya chassigeometrin åtföljs inte bara av vad BMW hävdar ska ge ännu bättre körprecision, utan också av ökad noggrannhet och tydligare återkoppling från framhjulet.

Den nya Brake Slide Assist-funktionen är en viktig och mycket hjälpsam innovation för framförallt bankörning. Liksom hos nya DTC Slide Control-funktionen är detta nya system också baserat på styrvinkelsensorer och låter föraren ställa in en specifik sladdvinkel för så kallade bromssladdar samtidigt som den glider in i kurvor med bibehållen hastighet.

Precis som med M RR säkerställer vingar, ska så kallade winglets, hos nya RR ge bästa möjliga kontakt mellan framhjulet och vägen - speciellt under acceleration. De genererar aerodynamisk nedåtkraft och därmed extra tryck på hjulen. Fördelarna sägs vara att motorcykelns benägenhet att göra en wheelie minskar, du kan bromsa senare och stabiliteten under kurvtagningen ökar.

När det kommer till design drar nya RR nytta av en omdesignad framsektion med vingar, en ny, lättare och sportigare bakdel och tre nya färgscheman: Blackstorm metallic, Style Passion i Racingred non-metallic och racing-orienterad Lightwhite icke-metallisk/BMW M.

{gallery}stories/2022/09-SEP/bmw/s1000rr{/gallery}