Bridgestone har stärkt sitt sortiment av motorcykeldäck i och med lanseringen av ett premium sportdäck: Battlax Hyper Sport S20 för förare av motorstarka maskiner från 600 till 1300 cc.

Med hjälp av "S" (= Sport) symbolen som för första gången används på en Battlaxdäck, kompletterar Battlax S20 sortimentet som sedan tidigare innehåller Battlax BT-016 Pro och BT-016. Däcken är utvecklade för att vara sportspecialister för väg och bana.

Utvecklingen för S20 var att möta kraven från europeiska sportförare och ge optimala köregenskaper på vått och torrt på alla typer av vägar och underlag: motorväg, slingrande landsvägar, gator, stad och banor. Bridgestones däckingenjörer använde sig av sin MotoGP-erfarenhet för att få svar.

-Testresultat för nya S20 visar att Bridgestone kan ta MotoGP-teknologi och tillämpa den på ett vägdäck. Hittills är S20 det närmaste däcket till MotoGP och därmed gynnas mer än någon annat däck av Bridgestones MotoGP-framgångar", säger Vincent Van Houtte, Manager Motorcycle Tyre Products, Bridgestone Europe

Större kontaktyta i alla vinklar

Bridgestones beprövade konstruktion med Mono-Spiral Belt (MSB) och High Tensile Super Penetrated Cord (HTSPC) har optimerats för att ge ett större fotavtryck vid alla nedläggningsvinklar, vilket ska ge mer grepp under alla förhållanden. Vid lägre nedläggningsvinklar, ska denna större kontaktyta bidra till bättre känsla och åkkomfort.. På medellåg och högre vinklar lär föraren kunna njuta av mer kurvstabilitet.

Däckets slitbanemönster är utformat med spår som rätar ut i mitten av slitbanan vilket ska förbättra kurvtagning när vinkeln är låg, särskilt vid insvängning. På framsidans sida går mönsterspåren ända upp till däckskuldran, vilket bidrar till bättre kontakt vid höga nedläggningsvinklar och optimerar greppet på vått och torrt. På bakdäcket ger de bredare mönsterspåren säkrare grepp på vått underlag.

-S20 stora kontaktyta och höga greppnivå härrör från sitt MotoGP-arv. Sportiga förare kan hantera olika nedläggningsvinklar med fullt förtroende", säger Dominique Plom, Assistant Manager, Field Engineer, Bridgestone Europe

Omedelbart grepp

Den nya gummiblandningen med Silica Rich och Bridgestone egenutvecklade NanoPro-TechTM polymer, vilket uppges minska värmeutvecklingen under däckrotationen och ska även ge bättre grepp på vått underlag vid låga temperaturer. Bridgestone hävdar att detta ger säkert grepp redan från start, utan att offra livslängd på fram eller bakdäck.

Tre lagers gummiblandningen (3LC) med en optimerad segmentering av mjuka och hårdare gummi har tillämpats på fram och bak, för bättre grepp på torrt samt ger en hög stabilitet i kurvor och bra miltal.

Nya premium Battlax Hyper Sport S20 finns tillgänglig i Europa från och med januari 2012 i fyra storleker för fram och sju storlekar för bak.