Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) såg ut att vara i rejält trubbel när solen gick ner på lördagen under helgens MotoGP i Indonesien. Vad som tidigare var en 66-poängs fördel över huvudkonkurrenten Jorge Martin (Prima Pramac Racing) hade förvandlats till en sju-poängs underläge, och nummer 1 hade bara lyckats komma åttonde i Tissot Sprint - från en 13:e startplats. Martin hade samtidigt kört till sig sin fjärde raka seger i Tissot Sprint. 

När startljusen slocknade i Indonesien fick Martin den bästa starten av alla, när han gasade iväg från sjätte startplats och tog ledningen. Spanjoren flög fram och ledde redan racet med några motorcykellängder, närmast före Viñales, med Quartararo på tredje plats. Där bakom var Bagnaia på snabb frammarsch, och hade avancerat upp från 13:e startplats till tredjeplatsen vid början av varv 3.

Martin och Viñales började dra ifrån medan en kö av förare började byggas upp bakom Quartararo. Plötsligt kraschade Marc Marquez (Repsol Honda Team) ut ur racet, men klarade sig utan personskador. Sedan försökte Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) köra om Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team), men sydafrikanen kom väl nära italienaren och denne sladdade omkull. Binder fick köra extra lång omväg som bestraffning. Marini kom på hjulen igen och kunde återuppta racet. 

Racet började sedan stabilisera sig, samtidigt som Martin ökade på ledningen och drog ifrån Viñales. Snabbaste varv efter snabbaste varv kom från nummer 89, där Pramac-föraren höll ett tempo som ingen annan kunde matcha och ledde med 2,7 sekunder före Viñales med 17 varv kvar.

De säger att man alltid ska förvänta sig det oväntade inom motorsport, och det bevisade sig vara sant i söndagens MotoGP när Martin gick från överlägsen till förlorare på några sekunder. Ett kostsamt misstag i Kurva 11 fick hans Prima Pramac Ducati att tumla fram genom den indonesiska grusfällan, och det var slutet på detta Grand Prix för hans del - där Bagnaia nu bara hade en förare framför sig: Viñales.

Viñales har ännu inte tagit en MotoGP-seger med Aprilia, men han är ingen främling på prispallen, och Bagnaia var tvungen att jobba hårt och vara tålmodig för att komma ikapp. Den italienske föraren närmade sig sakta men säkert Viñales.

När regerande mästaren kom inom räckhåll tvekade han inte. Pecco gjorde ett perfekt beräknat drag vid kurva 10 för att ta ledningen med 8 varv kvar. Samtidigt var allas ögon på Quartararo, som fortfarande var trea men körde snabbare än de två förarna framför honom. MYCKET snabbare. Det tog bara 2021 års världsmästare ett par varv att komma ikapp Viñales, men att passera honom skulle visa sig vara en mycket tuffare uppgift.

De höll sina positioner, men racet var långt ifrån över eftersom båda började närma sig Bagnaia. Två varv från målet hade vi tre nationaliteter på motorcyklar från tre olika tillverkare som kämpade om segern. När det sista varvet inleddes såg det ut som om Bagnaia hade tillräckligt med försprång. Men spänningen steg och steg när Aprilia och Yamaha närmade sig allt eftersom, nästan inom räckhåll vid de sista två kurvorna. Men ingen av dem kunde riktigt göra ett drag, och Ducatin korsade mållinjen för en avgörande och historisk seger, med Bagnaia som blev den första föraren att vinna efter att ha startat längre bak än de fyra främsta startraderna i ett torrt race sedan Marco Melandri vid Turkiets GP 2006.

Föga förvånande var det en hel del snack om Gresini Racing MotoGP-teamet inför helgen, och precis när det italienska teamet skrivit kontrakt med Marc Marquez för säsongen 2024, levererade den föraren han ersätter sin bästa körning någonsin i främsta klassen. Fabio Di Giannantonio gjorde en imponerande insats och slutade på fjärde plats, bara +6,962 sekunder från segern, och fyra sekunder före Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team). Binder levererade även han något utöver det vanliga. Efter den långa omvägen på grund av hans närkontakt med Marini begick sydafrikanen ytterligare ett regelbrott när han kom lite för nära Miguel Oliveira (CryptoDATA RNF MotoGP Team), och den portugisiska föraren tvingades köra brett. Det blev ännu en omväg för Binder, men han kämpade ändå vidare och kom tillbaka till sjätte plats. Teamkamraten Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing) var strax över en sekund bakom på sjunde plats efter att han lyckades besegra den återvändande Enea Bastianini (Ducati Lenovo Team), som hade kört av banan tidigare i racet.

Alex Rins (LCR Honda) var en annan som återvände från skada. Nionde plats var ett positivt resultat för spanjoren, som avslutade åtta sekunder före Aleix Espargaro (Aprilia Racing), som efter en stark start i sällskap med Quartararo tappade ner till tionde plats.

Italienske Ducatiföraren Francesco Bagnaia leder mästerskapet med sina 346 poäng, inför nästa helgs MotoGP på Philip Island i Australien. Spanske Jorge Martin (Prima Pramac Racing) ligger tvåa med 328 poäng och Italienske Marco Bezzechi (Mooney VR46 Racing Team) trea med 283 poäng.