Efter schemaomläggning på grund av minst sagt stökiga väderförhållanden kördes helgens MototGP på Philip Island. Och vilket race det blev…

Franske Johann Zarco (Prima Pramac Racing) tog sin första MotoGP-vinst, efter att ha legat tätt bakom teamkamraten och titelutmanaren Jorge Martin innan han gjorde en brutal, och i stort sett perfekt bedömd omkörningsmanöver för att ta ledningen på det allra sista varvet. Han öppnade också dörren för lite extrapoäng till mästerskapsledaren Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), som tog sig förbi Martin, som snart även fick se sig omkörd av både Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing MotoGP) och Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing).

Binder fick till en riktigt bra start men Martin höll stadigt greppet om ledningen med sitt Soft-bakdäck, vilket visade sig var ett bra val, ända tills det återstod några få varv… Hans ledning var över tre sekunder när det var Binder som försökte hålla jämna steg, och efter en imponerande start från ett imponerande kval kom Diggia och sedan Bagnaia, som alla fajtades om en pallplats. Den regerande mästaren låg i det här skedet före Zarco, Marc Marquez (Repsol Honda Team), Aleix Espargaro (Aprilia Racing), Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing) och Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team.

Martin låg i fortsatt ledning, närmast följd av Binder på andra plats, men Diggia började ta in på KTM:en – och Bagnaia och Zarco såg också ut att vara på gång.

Med 16 varv kvar var det endast en sekund som skiljde Di Giannantonio och Binder åt, och avståndet minskade, och Bagnaia och Zarco närmade sig också. Med nio varv kvar gjorde Di Giannantonio sitt drag och passerade Binder och hans KTM på Gardner-rakan och tog över som tvåa.

Jakten var igång för fullt och gapet till Martin började minska, men siffran 49 var inte ensam i jakten. Binder, Bagnaia OCH Zarco var alla låsta på uppdraget att köra ikapp raceledaren, och det började de göra. Men var det tillräckligt? När Binder attackerade tillbaka med fem varv kvar, riskerade gruppen att förlora tid i striden, men gapet fortsatte att minska.

Med tre varv kvar att köra började Martin verkligen tappa, med Binder fortfarande på jakt och Zarco nu näst på tur eftersom han hade tagit över som tredje. Med två kvar var Martins ledning nere på 1,2 sekunder, och en kort stund senare tog Zarco över andraplatsen och satte snabbt iväg efter Martin.

Över linjen för det sista varvet hade nummer 89 bara fyra tiondelars ledning före sin teamkamrat, och Bagnaia låg nu precis bakom Zarco medan Binder hade tappat till femte plats. Och återigen var det drama vid kurva 4. Nummer 5 tog sig upp på insidan av Martin för att ta ledningen, och Bagnaia var också där för att degradera Martin ytterligare, och plötsligt hade allt förändrats: Zarco var bara några kurvor från sitt livs första MotoGP-seger, och Bagnaia var på gränsen till att säkra viktiga poäng, och Martin var kvar på tredje plats och försökte avvärja Di Giannantonio och Binder som båda uppvaktade flitigt för att köra förbi.

Kort därefter korsade Zarco mållinjen för att ta sin första seger i främsta klassen någonsin, med Bagnaia som tvåa och Di Giannantonio på tredjeplats, tillika hans första pallplats i MotoGP, före Binder som slutligen passerade Martin precis vid mållinjen för att säkra fjärde plats.

Striden bakom var inte heller trist, med Bezzecchi som drog längsta strået för att ta sjätteplatsen före Jack Miller. Aleix Espargaro slutade på åttonde plats, före Alex Marquez (Gresini Racing MotoGP). Enea Bastianini (Ducati Lenovo Team) fullbordade topp-tio före Maverick Viñales (Aprilia Racing), och Marc Marquez, en annan förare som valde att köra på det mjuka bakdäcket, slutade på P15.

F. Bagnaia leder mästerskapet med sina 366 poäng, före J.Martin på 339 poäng och M. Bezzecchi som trea med 293 poäng.

Nästa MotGP körs kommande helg, vid Buriram i Thailand.