2023 års KTM SX-modeller

KTM har presenterat 2023 års Motocross-modeller. I KTM:s motocrossutbud finner vi 12 modeller, från elektriska balanscyklar till tvåtakts minihojar (50, 65, 85cm3) till större tvåtaktare med kapaciteten 125, 250 och 300cm3. KTM SX-F består av 250, 350 och 450cm3 fyrtaktare.

8 VM-titlar i främsta MXGP-klassen på 12 år. Över 300 MXGP- och MX2-segrar sedan 2004. 5 av de senaste 8 AMA 450SX Supercross-titlarna. Det är onekligen ett tämligen övertygande facit på att KTM har koll på hur en motocrossmaskin ska vara.

2023 års KTM SX-serie kommer med 2 körlägen (standard för mjukare och linjär kraft och läge två för mer aggressiv respons). Keihins motorstyrningssystem innehåller även launch control*, traction control*, en "roll-over"-sensor för större krascher, en timmätare som standard med elektronisk bränsleinsprutningsstatus och en bränsleindikator. 

Andra nyheter är att verktygsfria justeringarna nu är möjliga hos den senaste WP-fjädringen. Nya 7,2 l polyetenbränsletankar sitter på plats, liksom nya Excel-fälgar med ny design. Elstart är standard (på alla modeller).

Nya cylindertoppar uppges leda till prestandavinster samtidigt som bakåtrotation av motorerna med 2 grader ska ge bättre viktbalans. Helt nya 5-växlade PANKL Racing Systems-växellådor med en extra sensor hos fyrtaktarna gör att uppväxlingarna (från 2:ans växel och uppåt) är smidigare tack vare Quickshifter-funktionen. Quickshiftern kan stängas av med en strömbrytare på styret, men en viktoptimerad växelaxel i själva transmissionen gör att växlingskraften som krävs nu är mindre och därför ger lättare växling. En Brembo hydraulisk koppling sitter också på plats.

SX-tvåtaktarna har fått en ny elektronisk bränsleinsprutning, tillsammans med ett nytt 39 mm gasspjällshus med spridare placerade för exakt respons. En "remix till förblandningen" drar nytta av en TPS-sensor för bättre motorgång vid tomgång och för bränsle-luft-blandningen (inte att glömma kallstartmekanismen som är densamma som hos KTM SX-F). 

KTM uppger även att chassi- och ramdesign-principer är uppdaterade för bättre dynamik, stabilitet och styrka. "längsgående stabilitet" är en nyckelfråga, tillsammans med förbättrad körkänsla till följd av vad KTM kallar en "anti-squat"-filosofi. Detta har uppnåtts av en ny ram inklusive nya fästen, bakram, svingarm, motoruppdatering (och placering), ergonomi och uppdaterad fjädring.

Ramen är hydroformad, laserskuren och robotsvetsad. Ramrörens väggtjocklek har optimerats för att uppnå förbättrad specifik styvhet i områden med hög belastning som styrhuvudet och fjädrings-fästpunkter. KTM SX tvåtaktare har nya parallella ramfästen. Designen är sportigare med sikte på extra smidighet; ett exempel är de nya inåtflyttade fotpinnarna för ännu större frigång i djupa hjulspår och vid häftigt scrubbande över hopp. Nya fotpinnarna är ännu större i yta, samtidigt som pressgjutningen innebär att de är lättare än tidigare. Styvheten har optimerats genom en ny lättare pressgjuten, ihålig svingarm (nya gjutprocesser möjliggör ännu mer viktbesparing) och en ny bakhjulsaxel.

WP Suspension XACT-dämparen uppges vara kortare och lättare. Det inre vätskeflödet lär vara mer jämnt, pålitligt och motståndskraftigt, och stötdämparens mindre dimensioner ska minska risken för att föroreningar och smuts tränger in i systemet. Utformningen ger högre markfrigång, samtidigt som länkaget uppges bidra till bättre grepp då den nya chassigeometrin bättre absorberar stötar. När du kör in i böjar eller landar från dina hopp kan du dra full nytta av WP XACT-framgaffelns AER-luftteknologi och dess nya hydrostopp, som uppges ge effektivare prestanda och bättre motstånd mot att bottna.

Energiabsorptionshastigheten är hög tack vare det förlåtande chassit och andra komponenter som de fräscha CNC-frästa trippelklämmorna med optimerade styrfästen och bredare greppyta. Detta leder till mindre "vridning" av styret. Hela enheten är skyddad av en ny nummerskyltdesign. Bakramen är nu en finkonstruerad hybrid tack vare polyamidförstärkt aluminium, som applicerar styrka i den nedre delen av ramen, vilket sägs utöka flexibiliteten för bättre kontroll och komfort. Bakramen uppges väga mindre än två kilogram.

*endast för SX-F-modeller.

LÄNK: MER OM 2023 ÅRS KTM SX-MODELLER