Pallade igen

Fabriksförare Simo Kirssi har all anledning att vara nöjd med sin prestation, då han på sin BMW G45X under EICMA i Milano slutade trea i inbjudningsevenemanget "MotoLive Endurocross" som hölls under mässan. Detta utmärkta resultat uppnåddes i en kamp mot många toppförare, ett tävlingstillfälle som av många dessutom användes som förberedelse inför den kommande inomhusendurovärldscupen.

Den 66:e upplagan av motorcykelmässan EICMA drog mer än 500.000 personer som besökte den show på två hjul som ägde rum under Milanomässan. En del av alla de många utställningar som erbjöds var den unika MotoLive - en fyra dagar lång magnifik underhållning som hölls på enorma 80.000 kvadratmeter. Här fanns ett brett utbud av motorsport att se, bland annat stuntkörning, tävlingar och särskilda uppvisningar, inklusive minibikes, supermoto, quadracing, trial, motocross, dragracing, MX Freestyle och enduro.

Den andra dagen av händelser i MotoLive Arena bjöd på de bästa europeiska enduroförarna som där underhöll publiken, tävling på en bana som klart visar förarnas färdigheter med sina hojar. Tack vare det fina vädret var utställningsmontrarna packade och alla njöt av fantastiska race, liksom chansen att se fabriksföraren Simo Kirssi på sin BMW G450X i aktion.

Simo Kirssi har all anledning att vara nöjd med sin prestation i Milano, då BMWs fabriksförare slutade trea i detta inbjudningsrace "MotoLive Endurocross". Detta utmärkta resultat uppnåddes i kamp mot många erfarna förare, vilka dessutom använde detta evenemang som förberedelse inför den kommande inomhusendurovärldscupen. Den tävlingsserien startade i Barcelona, Spanien, den 16 november, såklart med Simo i startlistan.

Kirssi, en känd crosscountry-expert, anpassade sig väl till sprintkaraktären på EICMAs endurotävling och använde kraften i sin BMW G450X för att snabbt hitta fot i denna nya (för honom) disciplin. Finländaren slutade på tredje plats i det första heatet, för att sedan vinna det andra. BMW:s andra förare, Jeff Goblet, misslyckades tyvärr med att kvalificera sig för finalen.

I finalen såg man Kirssi föra en hård kamp med den mer erfarne Ivan Cervantes, "extrem"-endurospecialisten Taddy Blazusiak och 2008-års E1 endurovärldsmästaren Mika Ahola. Kvartetten jagade ständigt den slutlige vinnaren Antoine Meo - som ledde från början till slut och vann med stil på sin Husqvarna - men kunde inte besegra honom, trots att man visade upp en suverän show för publiken. Det var Cervantes som till slut kom på andra plats, efter att ha kraschat i första böjen och sedan göra en fantastisk comeback, med Simo Kirssi avslutningsvis på den sista pallplatsen. Den "flygande finländaren" placerade sig högst bland fyrtakts 450-förarna i racet.

Simo Kirssi: "Naturligtvis är jag mycket nöjd med resultatet. I det första heatet missade jag att hoppa ut ur startgrinden och var tvungen att följa efter i tävlingen. Den andra heatet gick perfekt - jag blev till och med lite överraskad att vinna. Hur som helst, det var kul. Finalen visade sig vara en hård kamp. Antoine började så snabbt att det var omöjligt att komma ikapp honom, men Ivan, Taddy, Mika och jag hade en massiv kamp som pågick under hela loppet, så att till slut hamna på pallen är en stor känsla."

Simo Kirssi på 3:e plats