Rapport från finalen i Motocross-SM

Under helgen genomfördes årets final i Motocross-SM på den hårda Malmabanan vid Västerås. Det blev en överlag solig tillställning som bjöd på en hel del spänning och action...

Efter lördagens körningar med träningar och kval i sol förvandlade en regnskur på söndagsmorgonen den annars så hårda banan till en kladdig lervälling. Lagom tills det var dags för tjejerna att ge sig ut och tävla om titeln var banan i betydligt bättre skick.


Norske KTM-föraren Genette Våge från Bybergsanden öppnade med en tid på 1:59:380 för att sedan öka ytterligare under de första varven och dominerade stort. Hennes snabbaste varv (1:59.052) noterades under varv 3, och sedan sänktes tempot en aning.

Slutligen stannade tidtagaruret på totaltiden 21:03.230 efter 10 körda varv, vilket var överlägset snabbast. Andraplatsen gick till Hondaföraren Emelie Dahl från Mälarö MCK, som passerade mållinjen cirka 24 sekunder efter Genette. Kawasakiföraren Sandra Adriansson från FMCK Borås knep tredjeplatsen, före Frida Östlund (Honda) och Ebba Bergström (Honda).

I det andra heatet var hondaföraren Frida Östlund från Karlskoga ta täten inledningsvis efter en kanonstart. Snart fick hon däremot se sig omkörd av Emelie Dahl och snart även Kawasakiföraren Sandra Adriansson. Efter att Sandra, efter en tajt och hård kamp, tagit sig förbi Emelie kunde hon slutligen köra i mål som segrare av heatet. Emelie, som passerade mållinjen 344 hundradelar av en sekund efter Sandra, kunde därmed glädja sig med att vara 2013 års svenska mästarinna i Motocross med sina 201 poäng, före Sandra Adriansson (193 poäng) och Frida Östlund (190 poäng).

Andraplatsen i heatet gick till Frida Östlund, före MK Pionjärs Ebba Bergström (Honda) och hemmaföraren Petra Kåre (Honda) I andra heatet blev det bara fyra körda varv för Genette Våge innan hon kastade in handduken.

125U
I 125U låg Yamahaföraren Alvin Östlund från Woxnadalens MK i ledning inför helgens race, med KTM-föraren Jimmy Wicksell från Uppsala MK på en andraplats. När starten gick i helgens första heat var det Jimmy Wicksell som tog täten före Alvin Östlund, följd av Benjamin Ramdahl och Linus Grelsson. Ungefär halvvägs in i heatet tog sig Alvin Östlund upp i ledning, och var först att passera den åttonde varvningen. Slutligen var det Alvin Östlund som var först över mållinjen och därmed säkrade ytterligare 25 poäng, och SM-guldet. Jimmy Wicksell fick nöja sig med andraplatsen, före Benjamin Ramdahl (KTM, Enebakk MSK), David Kadestam (KTM, Uppsala MK) och Linus Grelsson (KTM, Njurunda MK).

I andra heatet visade Alvin Östlund att han var i toppenform genom att säkra ytterligare en seger, före Jimmy Wicksell och David Kadestam, William Andersson (KTM, Vrigstad MK) och Benjamin Ramdahl. Nu stod det klart att Jimmy Wicksell kom tvåa totalt efter totalsegraren Alvin Östlund. Tredjeplatsen totalt i klassen gick till Benjamin Ramdahl, följd av William Andersson och David Kadestam.

MX2
Här var norske KTM-föraren Even Heibye från NMK Lier redan klar mästare inför helgens MX2-race efter att ha lyckats samla ihop 225 poäng, efter att ha vunnit 11 av 12 race i MX2 denna säsong. Trots detta ville Even visa upp sig och gjorde det i storslagen stil genom att vinna ännu en gång, före KTM-föraren Anton Lundgren från Haninge, Carl Bengtsson (Yamaha, Woxnadalens MK), Lasse Christofferson (Yamaha, NMK Lier) och Jonathan Magnusson (Kawasaki, Haninge MK). KTM-föraren Eddie Hjortmarker från MC Allingsås, som med sin sjätteplats, låg nu på 159 poäng i tabellen, och saknade fortfarande några poäng för att ta sig förbi Yamahaföraren Magne Klingsheim (som inte kört de senaste racen på grund av en tum-skada) i totalställningen.

I helgens andra MX2-race tog Even Heibye åter en seger, och precis som i förra racet kom Anton Lundgren på andra plats, som därmed även säkrade andraplatsen i mästerskapet och puttade ner Magne Klingsheim till tredjeplatsen i mästerskapet.


Tredjeplatsen i racet gick till KTM-föraren Viktor Björklund från Västerås MK, följd av KTM-föraren Oskar Olsson från MK Tranan och femteplacerade Hondaföraren Emil Jönsson från MC Alingsås.

MX1
I MX1 var det tämligen tätt poängmässigt i toppen inför helgens deltävling, med KTM-föraren Filip Bengtsson (Tomelilla MK) på topp med sina 225 poäng, följd av KTM-föraren Kim Lindström (Nyköpings MS) på 216 poäng och Kawasakiföraren Richard Sandberg från SMK Eksjö MC & US på 186 poäng. Med 50 poäng kvar att fajtas om var, matematiskt sett, utgången helt enkelt oviss...

I race 1 kopplade Hondaföraren Mattias Mensonen från Alfta-Edsbyn MCK greppet om racet och låg i täten från start till mål. Bakom honom pågick en intensiv kamp, där de blandades en hel del mellan vilka förare som låg på de övriga platserna. Tom Söderström från Nyköpings MS fick en halvseg start, men efter att som sämst legat på 11e plats avancerade han genom startfältet efter ett gäng mycket snabba varv, för att slutligen köra över mållinjen som tvåa, cirka 4,5 sekunder efter Mattias Mensonen. Tredjeplatsen gick till KTM-föraren Filip Bengtsson, följd av KTM-föraren Tom Johnsson och Suzukiföraren Marcus Norlén.

I helgens andra MX1-race var det norske Kawasakiföraren Kenneth Gunderson från Lunner MK som visade vägen hela vägen fram till mål. Även denna gång avancerade Tom Söderström upp från en sjätteplats genom startfältet. Vid elfte varvningen hade han lyckats kämpa sig upp till andra plats, då följd av Kim Lindström som slutligen slutade på tredje plats efter Tom Söderström som återigen slutade på andra plats, och därmed kammade hem flest poäng av MX1-förarna denna helg.

Slutligen kvarstod ordningen i toppen av tabellen oförändrad efter helgens två race. Skillnaden var att KTM-föraren Filip Bengtsson samlat på sig totalt 258, och därmed kunde titulera sig svensk MX1-mästare, före märkes-kollegan Kim Lindström, som slutade på 249 poäng. Kawasakiföraren Richard Sandberg slutade på tredje plats och 217 poäng, före Suzuki-föraren Marcus Norlén (168 poäng) från Åsätra MK och KTM-föraren Tom Johnsson (159 poäng) från BMK Uddevalla.

Märkesmästerskapet vanns av KTM, som med sina 4033 poäng, fullkomligt skåpade ut allt annat motstånd. Tvåan, Yamaha, lyckades samla ihop 1760 poäng före Honda (1694 poäng), Kawasaki (1094 poäng), Suzuki (892 poäng) och Husqvarna (55 poäng).