Efter en toppenhelg på Karlskoga Motorstadion åkte Backlund Racing ner till Österrike med höga förhoppningar om bra resultat. Teamet gjorde stora framsteg och körde snabba varvtider, men resultaten blev inte riktigt som dom hade hoppats på. En 11e plats i race ett, och ett avbrutet race två blev helgens resultat.

Här nedan kommer en racerapport från helgen på Red Bull Ring!

Fredag Fri träningar

Efter fredagens tre fria träningar så hade teamet hunnit med två pass i torrt, och ett pass i blött. Efter dom två torra passen så hade Filip 11e tid, endast 0.2 sekunder från 4e tid. Under det tredje och avslutande fri träningspasset så hade Filip 7e tid, med inte alls långt upp till täten. En väldigt bra första dag för Backlund Racing och Filip som aldrig tidigare hade sett till banan.

- Jag tycker att första intrycket på banan är kanon. Det är en väldigt snabb bana, med mycket snabba partier vilket passar mig bra. Nu får vi bara jobba vidare med inställningarna och hoppas vi kan höja tempot ytterligare inför morgon dagens två kval. – säger Filip Backlund.

Lördag Kval

Efter första kvalet så visade Filip direkt att han skulle vara med och slåss uppe i toppen. Filip låg större delen av första kvalet på 6-7 plats, men tappade sedan ner till en 10e plats, endast 0.4 sekunder från 3e tid. Till andra kvalet valde teamet att göra en ”Race simulation” för att se hur motorcykeln skulle fungera under hårt tempo i närmare 30 minuter så som ett race är. Detta fungerade bra, men tyvärr så tappade Filip ner till en 12e plats totalt, men låg fortfarande väldigt bra med inför morgondagens två race.

- Kvalen kändes bra. Kval ett gick otroligt bra, synd att jag missade lite under kval ett då jag tror att vi skulle kunnat mäkta med en ännu bättre tid. Men annars jätte nöjd. Under kval två så körde vi race simulation vilket också det kändes bra. Vi behöver höja tempot något inför morgondagens race för att kunna ligga med och slåss om topp placeringarna. – säger Filip Backlund.

 

Söndag Race

Under Warm Upen på söndags morgonen så satte Filip upp ett högt tempo och hade 6e snabbaste tid. Inför race ett på förmiddagen så valde teamet att köra med motorcykeln som den var, och även göra ett litet ”safe” val och köra på ett hårdare bakdäck för att förhoppningsvis komma starkt mot slutet av racet. Filip fick en kanon start och var inledningsvis av racet på 7e plats. Efter 5 varv började Filip tappa platser ner till 11e plats då han inte riktigt kunde mäkta med det snabba tempot som dom framför kunde hålla. Tyvärr så hann inte Filip köra ikapp dom framförvarande och körde över mållinjen som 11e man i race ett.

Till race två så valde teamet att göra några mindre förändringar på motorcykeln för att försöka göra att Filip kunde köra lite fortare runt banan. Dom valde också att testa ett mjukare race däck för att han inte skulle tappa så mycket inledningsvis att racet. Filip gjorde även detta race en kanon start och låg 7a dom 6-7 första varven. Därefter så började Filip tappa tempo, då däcket överhettades och tappade grepp. Filip tappade ner till 9e plats, för att efter ungefär halva racet tyvärr behövde bryta på grund av tekniska problem med motorcykeln.

Filip är både nöjd, och lite missnöjd med helgens som varit. Teamet har gjort ytterligare stora framsteg och har kunnat komma toppen ännu närmare varvtidsmässigt vilket känns positivt.

- Efter race ett så kände jag att jag inte riktigt kunde hålla samma tempo i början av racet som dom framför mig. Vi valde då att göra lite förändringar inför race nummer två, och jag kände direkt att jag kunde hänga med betydligt bättre. Efter ungefär halva racet så fick jag tyvärr problem med motorcykeln, och till slut blev jag tvungen att åka in i depån.

- Jag hade hoppats på lite bättre resultatet under dom båda racen, och i race två så kände jag mig väldigt stark så det var tråkigt att vi fick bryta. Det possitiva under helgen var att vi kunde köra fort konstant och vara med oss slåss på kvalen betydligt bättre än vad vi gjort under dom tidigare tävlingar som vi har kört. Nu så åker vi hem och försöker analysera felet med motorcykeln, och gör oss redo för den kommande avslutningen av denna säsongen. Då ska vi gasa ordentligt!

- Jag vill tacka mitt team efter en toppen helg nere på Red Bull Ring, ni gjorde som alltid ett kanon jobb! Jag vill också tacka alla partners som är med på denna resan. Även tack till Dunlop som var på plats och hjälpte till på alla dess vis, och även Öhlins som var med och hjälpte oss under helgen. Tusen tack till er alla!

Nu väntar några intensiva veckor för teamet innan dom sista tävlingar för 2011 års säsong ska köras. Först åker teamet ner till Ring Knutstorp för Pro Superbike mellan 9-10 september, för att sedan direkt åka ner till den Tyska finalen i IDM Superbike som körs på Hockenhiem mellan 16-18 september, och sedan direkt upp till finalen i Pro Superbike som körs på Mantorp Park 23-24 september. Nu gäller det att avsluta året på bästa möjliga sätt!

Ni får hade så bra allesammans, tills vi hörs igen!

Team Suzuki Sweden - Teknova . Bilsport & Mc

Backlund Racing