Brands Hatch stod som värd för årets tolfte och sista tävlingshelg i det Brittiska Mästerskapet (BSB) 17-19 oktober. Som en tradition bjuder säsongsfinalen på inte mindre än tre heat! Tillsammans med FFX Yamaha var det dags för Filips fjärde och för säsongen sista tävlingshelg.

 - Jag hann köra några varv och sätta en tid innan hojen dog på grund av elektronikfel i kvalet. Det var trottelsensorerna som gav fel indikationer så hojen tvärdog men jag kunde rulla in i depån. Sen när jag åkte ut för ett sista varv var tiden för knapp, jag körde hårt på mitt ”utvarv” men tiden räckte inte till, säger Filip Backlund som fick nöja sig med 23:e startruta.

Därmed tog han sig heller inte in i Q2 där de 20 snabbaste gör upp om de främsta startpositionerna.

 Under lördagseftermiddagen var det dags för helgens första heat och Filip var laddad. Det började regna med några minuter kvar och teamet bytte till regndäck på Filips Yamaha R1 på startgridden.

- Det här kan bli bra tänkte jag eftersom jag trivs bra i regn. På det andra varvet dog John Ingrams hoj och jag väjde åt vänster. Ingram svängde själv samtidigt åt vänster och vi kraschade. Det var riktigt synd då jag inte fick några tider och då jag fick starta 28:a i heat två, säger Filip.

 I söndagens första heat hade Filip ett riktigt bra tempo då han körde upp sig tio platser redan under det första varvet! Filip lyckades ta en poäng då han var 15:e i mål och endast en tiondel ifrån fler poäng. I sin jakt på poäng noterade Filip också ett nytt personbästa runt Brands Hatch och var under sitt snabbaste varv endast fyra tiondelar långsammare än segraren Shane Byrne.

Mästerskapsutmanaren Ryuichi Kiyonari kraschade tidigt under helgen och bröt ett nyckelben. Därmed säkrade Shane Byrne sin fjärde BSB-titel genom att vinna söndagens första heat.

Filips varvtid räckte till startruta 13 inför årets sista heat där han körde i mål på en tolfte plats.

- Det var lite synd då jag hade hoppats på mer, säger Filip.

Årets sista heat bjöd utöver tuff racing även på krascher som ledde till att Safety Car togs ut och därefter rödflagg när några varv återstod.

 - Jag tycker att vi tog rätt beslut som tackade ja till FFX Yamahas erbjudande om att köra de fyra återstående tävlingarna i BSB.  Även om jag personligen inte är nöjd så har jag visat vad jag går för genom att utmana om segern på Assen, säger Filip som körde in 21 poäng, betydligt fler än teamets före detta ordinarie förare och det på färre antal tävlingar.

Under vintern återkommer Filip med sina planer för 2015, även om avsikten just nu är självklar; att köra en full säsong i BSB…